Kennisateliers MBO; over theorie, model en praktijk

10 januari 2020
De Kennisateliers MBO is een praktijkgerichte methode waarbij kennisontwikkeling en professionalisering hand in hand gaan, bedoeld om onderwijsprofessionals in het mbo te ondersteunen bij het ontwikkelen van handzame kennis over wat werkt bij de aanpak van complexe onderwijsvraagstukken.
Docenten en leiding/staf worden door de onderzoekers begeleid om de eigen kennis en inzichten expliciet te maken en relevante kennis/databronnen doelmatig te benutten bij de inrichting en facilitering van leerarrangementen. Tevens leren zij via systematische reflectie een analyse te maken van de werkzame elementen (ontwerpprincipes): wat werkt, voor wie, waarom en in welke situatie? Deze publicatie geeft inzicht in de aanpak (waarom, wat, hoe, voor wie) van de Kennisateliers MBO en zet uiteen op welke (theoretische) basis de benadering is gestoeld. Met concrete voorbeelden laten we zien hoe de methodiek van de kennisateliers werkt in de praktijk.
De publicatie is bestemd voor voortrekkers van innovatieprocessen binnen scholen: opleidingsontwerpers, docentonderzoekers, beleidsmedewerkers, management.
Neem voor meer informatie contact op
Drs. Jose Hermanussen
Drs. Jose Hermanussen
Jose Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo-instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Zij heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies.
Publicatie overzichtIr. Hester Smulders
Ir. Hester Smulders
Hester is senior onderzoeker bij ECBO. Zij richt zich op de samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Hoe samenwerking wordt vormgegeven en hoe onderwijs aansluit op ontwikkelingen in het werkveld. Zij vindt het van belang dat kennis die voorhanden is wordt benut en wordt gedeeld.