ECBO ondersteunt zelfevaluatie convenanten vermindering lerarentekort po in G5

06 januari 2021
De onderzoeksbureaus ECBO en SEO Economisch Onderzoek evalueren de uitvoering van convenanten ter vermindering van het lerarentekort in het primair onderwijs in de vijf grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Almere). Bijzonder aan het onderzoek zijn de evaluaties die de convenantspartijen zelf gaan uitvoeren.
Convenanten schoolbesturen po, gemeenten, pabo’s en OCW
De personeelstekorten in het primair onderwijs zijn het grootst in de gemeenten die behoren tot de G5. Deze gemeenten stelden noodplannen op om de tekorten aan te pakken. Naar aanleiding van deze plannen nemen de gemeenten extra maatregelen. Voor de uitvoering hiervan zijn convenanten ondertekend tussen schoolbesturen in het po, gemeenten, pabo’s en het ministerie van OCW.
Leerprocessen en handvatten voor bijsturing
Een belangrijk doel van het onderzoek is dat de uitkomsten bijdragen aan leerprocessen en handvatten leveren voor bijsturing gedurende de looptijd. Daarvoor voorzien ECBO en SEO de convenanten van input over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Het onderzoek brengt in kaart wat de uitvoering van de convenanten bijdraagt aan de vermindering van de personeelstekorten. Ook monitoren de onderzoeksbureaus het uitvoeringsproces en de opbrengsten van de maatregelen en begeleiden zij het proces van zelfevaluatie.
Zelfevaluatie en kennisdelingsmomenten
Doel van de zelfevaluatie is te reflecteren op de probleemanalyse per gemeente en de uitvoering van de maatregelen om op basis daarvan bijsturing te overwegen. Daarnaast zijn er kennisdelingsmomenten tussen de G5 en voor partijen buiten de G5.
Neem voor meer informatie contact op met
Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans
Karel Kans is een ervaren onderzoeker en specialist in de aansluiting tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs. Karel laat feiten spreken boven belangen. Dat doet hij in evaluatieonderzoek, maar ook als hij met diverse belangengroepen werkt aan een gezamenlijke visie op een goede aansluiting tussen opleidingen en de behoefte van de arbeidsmarkt.
Publicatie overzichtDr. Johan Coenen
Dr. Johan Coenen
Johan is een gepromoveerd onderzoeker met 14 jaar ervaring in wetenschappelijk, beleids- en contractonderzoek op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt. Zijn expertise ligt o.a. op het gebied van analysemethoden- en technieken, het schrijven van rapporten en publiceren van resultaten, het ontwikkelen van vragenlijsten en het opzetten van gedegen experimenten, waarmee effectevaluaties causale effecten kunnen meten. Johan is een zeer ervaren onderzoeker, geïnteresseerd in o.a. de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en docentkwaliteit. Johan heeft gewerkt als post-doctoraal onderzoeker aan de Maastricht University. Hij heeft onder andere onderzoek gedaan naar de rol van persoonskenmerken bij studieprestaties aan de universiteit, met gebruik van vignetten om vertekening in het meten van persoonskenmerken te corrigeren. Bij onderzoeksinstituut Etil van de Maastricht University heeft hij o.a. portals opgezet voor onderwijs- en arbeidsmarktdata. Als promovendus schreef hij zijn proefschrift ‘Teacher characteristics and student performance: how teacher ability, gender and instruction styles affect student outcomes in primary education’. Johan heeft tussen 2005 en 2010 bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University onderzoek gedaan voor onder andere de volgende projecten: o.a. Parlementaire onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen (Commissie Dijsselbloem), PIAAC, WO-monitor, HBO-monitor, Voortijdig schoolverlaters, Schoolverlaters tussen onderwijs en arbeidsmarkt, De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 20xx en de Arbeidsmarktmonitor Metalektro. Johan is nauwkeurig, geïnteresseerd, heeft gevoel voor humor, is analytisch en een echt teamplayer.