Campagne #NOBULLSHIT voor burgerschapsonderwijs

02 december 2019
Burgerschap is het ondergeschoven kindje in het mbo. Sommigen weten niet wat het vak inhoudt. Afgekort als ‘BS’ in de roosters, denken studenten dat het bullshit is. In het ergste geval staat er een docent voor de klas die noodgedwongen het vak moet geven omdat niemand anders het wil doen. Daar moet verandering in komen. Met een Hackathon gaan wij op zoek naar dé kandidaat die mbo-docenten kan enthousiasmeren, inspireren en activeren voor het vak burgerschap.
Hackathon
Met het initiatief #NOBULLSHIT willen prijswinnaars van de OCW Burgerschapslabs (MBO Utrecht en MBO Amersfoort) samen met CINOP/ECBO een campagne opzetten om elke docent in het mbo te enthousiasmeren, inspireren en activeren voor het vak burgerschap. Tijdens een hackathon op 17 januari 2020, ontwerpen circa 10 kunstenaars uit diverse vakgebieden prototypes voor hoe deze campagne eruit gaat zien.
Doe ook mee!
Ben jij of ken jij een creatieveling die deze uitdaging met ons aangaat? Stuur ons dan uiterlijk 15 december a.s. een schets van jouw eerste idee: hoe zie jij vanuit jouw expertise de campagne voor je? De vorm bepaal je zelf: schilderen, dans, muziek, poëzie, toneel, film of fotografie. Niets is te gek! 19 december selecteren wij de kandidaten die mee mogen meedoen aan de hackathon. Alle deelnemers van de hackathon worden betaald en de winnaar mag zijn of haar idee betaald uitwerken.
Waar mag je aanmelding naartoe?
Vragen en aanmelden kan onder vermelding van ‘Hackathon Burgerschap #NoBullShit’ naar nluijn@cinop.nl, maar het mag ook per post naar Stationsplein 14, 5211 AP te ’s-Hertogenbosch.
Succes!
Burgerschap in het mbo schijnt licht op de mens naast de vakman of vakvrouw. Die taak ligt niet uitsluitend bij de burgerschapsdocent, maar bij alle docenten in het mbo. Burgerschap is zowel letterlijk als figuurlijk een vak apart, maar de kracht van het vak is sterker als iedere docent z’n steentje bijdraagt.
Neem contact op voor meer informatie
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter Baay
Pieter levert als senior onderzoeker een bijdrage aan betekenisgeving en vormgeving van toekomstgericht onderwijs. Met 21ste-eeuwse, loopbaan-, en burgerschapsvaardigheden als focus. Door een mix van analytisch vermogen en toegankelijkheid staat hij krachtig in verbinding met wetenschap en praktijk.
Publicatie overzicht