15 mbo-vertegenwoordigers door gesprek samen sterker in innovatie

02 november 2020

In hoeverre sluit kennis uit recent onderzoek aan bij de vraagstukken en praktijkervaringen van het mbo? Die vraag stond 27 oktober centraal tijdens een themabijeenkomst van het Consortium voor Innovatie (CvI). Vijftien vertegenwoordigers van mbo-instellingen gingen met elkaar in gesprek over onderwijsinnovaties. Dat gebeurde onder aansturing van Jorick Scheerens (Stichting Ieder Mbo Een Practoraat) en Pieter Baay (ECBO).

Het CvI faciliteert ontmoetingen van mensen uit diverse organisaties, zoals door themabijeenkomsten in het Innovatiehuis. Daarnaast organiseert het jaarlijks Dé CVI Managementconferentie en Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT.

Conclusies

Uit de bijeenkomst op 27 oktober konden enkele gemeenschappelijke conclusies worden getrokken. Bijvoorbeeld dat het goed is om voor een innovatiestrategie te kiezen, die aansluit bij het vraagstuk en de context (zoals disruptief of incrementeel). Betrek je er anderen bij, ga dan uit van het vraagstuk en niet vanuit de functie.

“Zie veranderen als een ambacht en als onderdeel van je rol” was ook een belangrijke conclusie. Wees daarbij een gids voor je omgeving en kijk waar de organisatie aan toe is. Soms werkt dat beter door los te laten of kleinere stapjes te zetten. Kijk verder naar het veranderende managementprofiel en de organisatiestructuur die in deze tijd mogelijk innovatie nodig heeft. En toets daarbij op de negen kernprincipes over de verduurzaming van onderwijsinnovaties (zie artikel “Verbindend Vernieuwen” in Didactief).

Deelnemers uit de bijeenkomst waardeerden de inzichten uit onderzoek in combinatie met de uitwisseling van praktijkervaringen.

Verder lezen?

Zie het artikel op de CVI-website, het artikel Verbindend vernieuwen in Didactief en drie korte filmpjes over het vraagstuk “Dienen, de omgeving gidsen en groeien als veranderaar” van Hans Vermaak.

Wil je op de hoogte blijven van actuele informatie over onderzoek, beleid en activiteiten in het mbo? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Meer lezen

Tweede enquête impact coronacrisis beroepsonderwijs | Deel jouw ervaringen

Whitepaper | Impuls aan kennisgedreven onderwijsontwikkeling in het mbo: de treinmetafoor als kijk- en ontwikkelkader

ECBO ondersteunt zelfevaluatie convenanten vermindering lerarentekort po in G5