Eigen bazen met lef | Dimensies: ondernemerschapsonderwijs

13 mei 2020

Dit artikel is onderdeel van het magazine Dimensies: Ondernemerschapsonderwijs – nummer 40 mei 2020. Lees hier meer over de opzet en het doel van het magazine.

Creatief, ondernemend, een beetje brutaal en bovenal gedreven. Streetwise, zoals de Peaky Blinders uit de Netflixserie. Dat is precies de uitstraling die eigenaren Tom van der Weide en Maarten van Heugten voor hun bedrijf Interly hebben gekozen, na een ‘pittige lange weg’ door het onderwijs. En nog steeds aan het leren.

Brains

De gedrevenheid om te ondernemen zat er bij de eigenaren van marketingbureau Interly al jong in. De fotosynthese uit de vwo-biologieboeken kon Tom van der Weide totaal niet boeien. Maar websites bouwen deed hij al sinds zijn elfde, op zijn kamertje. Nog steeds is hij gelukkig met de stap om via havo 3 aan ROC Midden Nederland met de opleiding Mediavormgeving te beginnen.

Collega-eigenaar Maarten van Heugten bewandelde een vergelijkbaar pad: via vwo, havo, vmbo-tl en verschillende mbo-opleidingen (zoals sport, beveiliging), vond hij – met nog een tussenstap als kickboxer, waarbij het behoud van zijn ‘brains’ de doorslag gaf zich tóch maar op school te richten – zijn draai bij Mediavormgeving. Maarten: “Creatief nadenken, toffe dingen uitwerken, tekenen; daar kreeg ik vroeger al energie van. Ik zat ook op tekenles.” En eenmaal op die plek kwam de zin in school bijna weer vanzelf. “Op de opleiding was er veel ruimte om te kiezen wat je wilde leren.”

Sneeuwbal

Van 2011 tot 2015 zaten ze samen op ROC Midden Nederland. Al vroeg in hun vierjarige opleiding schreven ze zich in bij de Kamer van Koophandel, de een als ontwerper, de ander als websitebouwer. “De beste tip die ik studenten kan geven!”, zegt Maarten. “Alléén maar win: je woont thuis, hebt weinig kosten, bouwt een netwerk op, mensen gunnen je wat, omdat je jong en goedkoper bent.” Tom: “Eigenlijk wisten we allebei wel van jongs af aan dat we niet gemaakt waren om voor een baas te werken. Eigenwijs, zo kun je het ook noemen. Dat helpt wel om met vertrouwen keuzes tegen de stroom in te maken. Het is best een ‘dingetje’ om van de havo af te gaan en over te stappen naar het mbo. Iedereen om me heen raadde me dat af.”

Het opbouwen van een netwerk – onmisbaar als ondernemer – startte eveneens op het mbo. “Iemand vraagt je voor het ontwerpen van een flyer. Ik was er 6 uur mee bezig en ontdekte: wow!

Dit verdient beter dan pizza’s bezorgen. Als je vertelt over wat je doet, spreekt zich dat snel rond en voor je het weet gaat die sneeuwbal alle kanten op!”

Maarten volgt nog steeds onderwijs, nu aan het hbo. Rustig aan, want de opdrachten lopen goed. Na een periode als eenpitters – de een in dronefotografie, de ander in het ontwerpen van logo’s en huisstijlen – bundelden ze hun krachten. “Samen hebben we meer ruggengraat naar grotere opdrachtgevers en kunnen we ons in plaats van op tien, op drie projecten toeleggen en betere kwaliteit afleveren”, vertelt Tom, “en daarmee kloppen er weer andere partijen bij ons aan dan voorheen.” De combinatie van de interactieve vormgeving van Tom en de art & design van Maarten maakt dat Interly een brede reeks on- en offline-diensten levert, van het bouwen van websites tot het ontwerpen van flyers en campagnes bedenken op social media.

Kneepjes

Dat Tom en Maarten zich al vroeg in hun opleiding ontpopten tot actieve netwerkers, bleef niet onopgemerkt. “We staken op school niet onder stoelen of banken waar we mee bezig waren.” Daardoor is er nog steeds een warm contact met ROC Midden Nederland, met de coördinator en een aantal docenten van de opleiding, waar ze af en toe nog langsgaan. De school volgt de oud-leerlingen met interesse. Niet alleen verzorgen Tom en Maarten nu jaarlijks gastlessen en pitches; het bedrijf neemt ook stagiairs aan van de opleiding Mediavormgeving. In de praktijk leren zij zo de kneepjes van het vak van A tot Z en krijgen de vrijheid om zelfstandig zaken uit te zoeken en op te bouwen. De mogelijkheden daartoe zijn in een stage toch wat groter dan op school. Hoe bevalt dat? Van beide kanten: “Heel vet!” De wens om stageplekken te bieden bestond al eerder. “Het is heel gaaf hoeveel je als stagiair kunt leren, als je het goed insteekt. In je eentje is dat wat lastiger te doen.”

Het willen aanbieden van een stageplek komt ook voort uit de eigen stage-ervaringen van Tom en Maarten. Het uitruimen van de vaatwasser en automatische handelingen op zijn eigen stageplek, sterkten Tom in de overtuiging dat dit precies was wat hij nìet wilde. Dat was een positieve opbrengst. Maar het gaf hem ook de kans om zichzelf te bewijzen dat hij, als het móet, ook in die omstandigheden vol gas kan geven van 9 tot 5. Vervolgens liep hij – low profile – stage bij zijn eigen bedrijf en zette Wijktelevisie op. Een heel positieve ervaring: fulltime, maar wel begeleid bezig kunnen zijn met je eigen bedrijf. Zijn compagnon ging heel bewust voor ‘de allerbeste stage’, bij een reclame- en designbureau en kijkt tevreden terug op de skills die hij daar heeft opgedaan. Tom: “Het lijkt soms alsof er heel moeilijk over ondernemen wordt gedacht. Omdat we zelf hebben ervaren hoeveel je van een goede stage kunt leren, willen we ook weer doorgeven wat we zelf hebben meegekregen. Ook van het hele proces van ondernemen.”

Lees ook de andere artikelen uit Dimensies 40: Ondernemerschapsonderwijs