Leren doe je in de praktijk

Home » Leren doe je in de praktijk
Leren doe je in de praktijk2017-02-18T15:44:16+02:00

Leren doe je in de praktijk

Koen Dingemans

Gastcolumn 21ste-eeuwse vaardigheden: Koen Dingemans

Koen Dingemans (OTIB) reageert met zijn column op de column van Bas Vink en Jan de Jong (GO College)

Er is bij ons opnieuw een kindje op komst, en dus moet er verbouwd worden. Een nieuwe kamer erbij, met alle klusperikelen van dien. Onze klusjesman kan veel, maar niet alles. Dus komt er een elektricien langs. Net als de klusjesman is ook dit een vriendelijke, professionele en klantgerichte ondernemer.

Wanneer op de afgesproken dag ’s ochtends om kwart voor acht de deurbel klinkt, staat niet het mij bekende gezicht, maar een veel jongere man voor de deur. ‘Goedemorgen meneer, ik ben de elektricien”. Nieuwsgierig vanuit mijn eigen beroepspraktijk vraag ik naar zijn opleiding. Hij is opgeleid in de BBL. “Dat kan in dit vak eigenlijk niet anders”, zegt hij. “Je leert op school wel wat dingen, maar het echte werk, het echte vakmanschap, dat leer je door in de praktijk aan de slag te gaan. En vooral ook door daarin van een goede leermeester te leren!”
Ik vraag wat door over dat vakmanschap en die leermeester. Hij moet lachen. “Een goeie leermeester leert je veel meer dan alleen het vak goed uitoefenen. Netjes werken en vriendelijk zijn is minstens zo belangrijk!”. En dat had hij goed geleerd. Nadat hij zijn werk had afgerond ruimde hij alles netjes op, gaf mij nog wat tips voor het verdere traject en vroeg me beleefd of ik zijn werkgever feedback wilde geven over zijn functioneren.
Mijn ervaring onderschrijft de bevindingen van de heren Vink en De Jong uit de vorige column op deze plaats: sociale vaardigheden zijn cruciaal in ieder vakgebied. Om daar vervolgens de conclusie uit te trekken dat de rol van het ROC cruciaal is voor het ontwikkelen van onze toekomstige vakmensen, is echter niet terecht. Ik zie het in elk geval anders!
De praktijk is in veel gevallen nog altijd de beste leerschool voor de technische mbo-beroepen. Hierin zit de kracht van de BBL-opleidingen: een vak leren in de praktijk, met een vaardige leermeester naast je die je coachend begeleidt. Laten we daarom juist vooral investeren in de kwaliteit en de waardering van deze belangrijke groep mensen die met hun passie voor het vakmanschap de nieuwe generatie vakmensen opleiden. Juist zíj zijn cruciaal voor het vakmanschap én de sociale vaardigheden van het vaktalent. In elk vakgebied!
 
Koen Dingemans (projectmanager / beleidsmedewerker OTIB)

Contact

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Door |4 oktober 2018|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Door |3 juli 2018|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Door |21 juni 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

Gerelateerde bijeenkomsten

Gerelateerde projecten en publicaties

2019-01-09T20:44:43+02:00

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

Het einddoel van het rekenonderwijs is om leerlingen op te leiden zodat ze adequaat kunnen omgaan met rekenkundige informatie in het (vervolg)onderwijs en in het dagelijks leven. Met de invoering van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen is in 2010 voor alle onderwijssectoren vastgelegd wat leerlingen minimaal moeten beheersen op het gebied van taal en rekenen.

2017-11-22T15:30:50+02:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+02:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Stel uw vraag