Hybride onderwijs, hoe dan?

Webinar 9 november 2018

Martijn van Schaik (Centrum voor Top Techniek) is als practor verbonden aan het practoraat Hybride onderwijs. Hij promoveerde op de vraag hoe begeleid je het leren van theorie aan de hand van praktische opdrachten.

Binnen het Centrum voor Top Techniek onderzoekt hij samen met docenten hoe je hybride onderwijs kunt vormgeven in een samenwerking van voortgezet onderwijs, mbo, bedrijfsopleidingen en het bedrijfsleven.

In dit webinar deelt Martijn wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen rondom Hybride onderwijs. In het bijzonder gaat hij in op vraagstukken rondom curriculumontwikkeling, didactisch handelen van docenten en het leren van studenten.

Het webinar biedt belangrijke inzichten voor mensen die direct betrokken zijn bij de ontwikkeling van beroepskennis, zoals docenten en praktijkbegeleiders. Maar ook voor mensen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van onderwijs, zoals onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en managers.

Alvast kennismaken

kennisplankje - alvast kennismaken

Martijn van Schaik

practor binnen het Centrum Top Techniek:

centrumtoptechniek.nl/team_member/martijn-van-schaik

Martijn van Schaik is van oorsprong docent bewegingsonderwijs. Na een studie Onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam tussen 2002 en 2005 (met een scriptie over het VMBO waarvoor hij de Johan van der Sanden scriptieprijs won), promoveerde hij in 2010 op een proefschrift over Leren modelleren in het vmbo. Naast de dissertatie publiceerde hij ook het boekje De hersens kraken in het vmbo.
Naast zijn werk als onderzoeker als lector Onderwijskunde van NCOI, participeert hij in het lectoraat vmbo en is hij lerarenopleider. Zijn speciale onderzoeksinteresse ligt op het gebied van de verbinding van theorie en praktijk tijdens opleiding en scholing.
Begin 2013 kwam onder zijn redactie het boek Het vmbo van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk uit.

Nog eens terugkijken

kennisplankje - nog eens terugkijken

Film webinar Hybride onderwijs: Hoe dan?

Nog meer weten

kennisplankje - nog meer weten

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht; Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs.
Ilya Zitter en Aimée Hoeve & Erica Aalsma, augustus 2016
In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.
Van losse ingredienten naar smakelijk gerecht

Leren werken, werkend leren in de TechniekFabriek; Een leerlingperspectief
José van den Berg, Loes de Jong, Aimée Hoeve, Ilya Zitter en Erica Aalsma, april 2016
Een klassiek probleem van beroepsopleidingen is de kloof tussen het schoolse leren en het leren op de werkplek. In deze publicatie beschrijven de auteurs een mooi voorbeeld van hoe het ook anders kan: de TechniekFabriek, een samenwerkingsverband van NedTrain met ROC van Twente en ROC van Amsterdam om instromende juniormonteurs op te leiden.
Leren werken werkend leren in de techniekfabriek

Magazine Leren in een hybride leeromgeving; Het magazine
Hybride Alliantie, juli 2016
De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het beroepsonderwijs. Het gedachtegoed van de hybride leeromgeving gaat ervan uit dat er een rijke wereld zit tussen een beroep leren op de werkplek en leren in de schoolse context. Niet óf theorie óf praktijk, maar ook passende mengvormen. Niet óf de werkplek óf de school, maar een optimale mix.
Leren in een hybride leeromgeving

Informatie

Duis porta pulvinar mattis. Duis sit amet ultrices nunc. Vivamus lobortis, ex ac mattis ultrices, ligula nisi hendrerit quam, non rutrum sapien nunc nec leo. Donec auctor venenatis nibh vel consectetur. Nunc scelerisque, quam eget finibus faucibus, risus erat molestie nisi, ac ornare risus elit sed dui. Duis imperdiet urna sollicitudin, ornare nulla ac, egestas justo. Suspendisse at ullamcorper tellus. Nunc rhoncus tincidunt ullamcorper. Nunc semper, est pretium commodo mattis, urna libero pretium leo, sed laoreet justo turpis ut nunc. Donec et felis metus. Aenean metus est, vestibulum sit amet accumsan ac, semper blandit augue. Donec vel lectus ut ipsum facilisis lacinia quis ut quam. Maecenas sem justo, consectetur non congue ac, dignissim sed mauris. Proin sollicitudin, odio sit amet consequat auctor, risus urna imperdiet urna, at finibus nisl turpis sed massa. Sed eget interdum diam.

Duis porta pulvinar mattis. Duis sit amet ultrices nunc. Vivamus lobortis, ex ac mattis ultrices, ligula nisi hendrerit quam, non rutrum sapien nunc nec leo. Donec auctor venenatis nibh vel consectetur. Nunc scelerisque, quam eget finibus faucibus, risus erat molestie nisi, ac ornare risus elit sed dui. Duis imperdiet urna sollicitudin, ornare nulla ac, egestas justo. Suspendisse at ullamcorper tellus. Nunc rhoncus tincidunt ullamcorper. Nunc semper, est pretium commodo mattis, urna libero pretium leo, sed laoreet justo turpis ut nunc. Donec et felis metus. Aenean metus est, vestibulum sit amet accumsan ac, semper blandit augue. Donec vel lectus ut ipsum facilisis lacinia quis ut quam. Maecenas sem justo, consectetur non congue ac, dignissim sed mauris. Proin sollicitudin, odio sit amet consequat auctor, risus urna imperdiet urna, at finibus nisl turpis sed massa. Sed eget interdum diam.

Duis porta pulvinar mattis. Duis sit amet ultrices nunc. Vivamus lobortis, ex ac mattis ultrices, ligula nisi hendrerit quam, non rutrum sapien nunc nec leo. Donec auctor venenatis nibh vel consectetur. Nunc scelerisque, quam eget finibus faucibus, risus erat molestie nisi, ac ornare risus elit sed dui. Duis imperdiet urna sollicitudin, ornare nulla ac, egestas justo. Suspendisse at ullamcorper tellus. Nunc rhoncus tincidunt ullamcorper. Nunc semper, est pretium commodo mattis, urna libero pretium leo, sed laoreet justo turpis ut nunc. Donec et felis metus. Aenean metus est, vestibulum sit amet accumsan ac, semper blandit augue. Donec vel lectus ut ipsum facilisis lacinia quis ut quam. Maecenas sem justo, consectetur non congue ac, dignissim sed mauris. Proin sollicitudin, odio sit amet consequat auctor, risus urna imperdiet urna, at finibus nisl turpis sed massa. Sed eget interdum diam.

Nog eens nalezen

kennisplankje - nog eens nalezen
Download

Titel van Power Point presentatie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras sed velit dictum, sodales eros eget, luctus erat. Nam auctor, dui nec porta dictum, libero quam iaculis ante, sed rutrum magna ligula sit amet lorem.

Download
Download

Titel van samenvatting/verslag

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras sed velit dictum, sodales eros eget, luctus erat. Nam auctor, dui nec porta dictum, libero quam iaculis ante, sed rutrum magna ligula sit amet lorem.

Download

Doorpraten over hybride onderwijs?

kennisplankje - alvast nadenken

Op woensdag 30 januari 2019 organiseert ecbo, onderdeel van CINOP, een netwerkmiddag over hybride vormen van onderwijs. Op deze middag zullen inspirerende voorbeelden worden gedeeld en kunt u verder in gesprek met anderen. Op dit moment wordt de laatste hand aan het programma van deze middag gelegd. Wilt u per e-mail meer informatie ontvangen als het programma rond is? Meldt u dan aan hier aan.

Alvast inlezen

kennisplankje - alvast inlezen
Download

Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

De samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven komt prominent tot uiting in hybride leeromgevingen: een verweving van schools leren en werkplekleren in één leeromgeving.

Auteur(s):  Ilya Zitter en Aimée Hoeve
Publicatiedatum: februari 2013
Download

Alvast nadenken

kennisplankje - alvast nadenken

Ter voorbereiding op het webinar kun je vast nadenken over onderstaande vraag.

Welke plek neemt hybride onderwijs in op jouw school?