Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

Home » Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling
Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling 2017-04-04T14:54:56+00:00

Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

De professionele dialoog (PD) is een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten, die rekening houdt met de verschillende identiteiten van de docent in mbo.

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van docenten. Met de publicatie In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit verkent ecbo de mogelijkheden van de professionele dialoog: een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten. Een goed uitgangspunt voor een teamgesprek over onderwijsdoelen en professionele standaarden!

Meer weten?

Download hier de publicatie In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit en een handzame waaier met zeven praktische stappen voor het voeren van een professionele dialoog in mbo-teams. Of neem contact op met José Hermanussen.

Contact

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerd nieuws

2206, 2018

Ervaren wat promoveren inhoudt

By | 22 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Ervaren wat promoveren inhoudt

‘Het is voor mij veel tastbaarder geworden wat promoveren in de praktijk betekent’

In dit artikel van de MBO Krant over het prepromotietraject vertellen Susanne Smits en Erica Wijnands, twee van de eerste zes docenten die het eerste traject doorliepen, over hun ervaringen. 

106, 2018

Onderzoeksvoorstel naar begeleiding startende docenten in het mbo gehonoreerd

By | 1 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeksvoorstel naar begeleiding startende docenten in het mbo gehonoreerd

‘Co-creatie van inductietrajecten in het mbo' in oktober 2018 van start

Het onderzoeksvoorstel ‘Co-creatie van inductietrajecten in het mbo’ is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit onderzoek beoogt zicht te geven op succesfactoren voor het verbeteren van de kwaliteit van begeleidingstrajecten voor startende docenten in het mbo en gaat oktober 2018 van start.

2005, 2018

‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

By | 20 mei 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor ‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

Summa College ondersteunt mbo-docenten die promoveren

Twee docenten van het Summa College die het pre-promotietraject hebben gevolgd gaan promoveren. Zij krijgen daar van het bestuur alle ondersteuningen in. Lees het artikel op MBO Today.

Gerelateerde bijeenkomsten

Gerelateerde projecten en publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Stel uw vraag