Laden Evenementen
Dit event is voorbij.
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Het debatcafé over studentparticipatie en medezeggenschap vindt plaats op woensdag 19 september 2018.

Mbo-instellingen zijn sinds 2011 verplicht een studentenraad te hebben, maar ook studentparticipatie in brede zin staat in het mbo steeds hoger op de agenda. Doel van studentparticipatie is de student te betrekken bij het onderwijs dat de school aanbiedt. Als studenten mogen meedenken over de inrichting van het onderwijs en over hun eigen school, voelen ze zich betrokken. Dat verhoogt de motivatie van de student en komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede.

Wat kan de school doen om zoveel mogelijk studenten te betrekken? Is voor de school een studentenraad voldoende om studenten mee te laten praten of moeten alle studenten betrokken worden? En over welke onderwerpen mogen studenten meepraten? En hoe zit het met de studenten, waarbij willen zij betrokken worden? Voelen zij zich voldoende betrokken? En hoe willen ze eigenlijk betrokken worden?

Op woensdag 19 september gingen we onder leiding van het Nederlands Debat Instituut met elkaar in debat over de formele en de informele kant van studentenparticipatie.

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email