Debat studentparticipatie en medezeggenschap

Home » Evenementen » Debat studentparticipatie en medezeggenschap
Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

Het debatcafé over studentparticipatie en medezeggenschap vindt plaats op woensdag 19 september 2018.

Mbo-instellingen zijn sinds 2011 verplicht een studentenraad te hebben, maar ook studentparticipatie in brede zin staat in het mbo steeds hoger op de agenda. Doel van studentparticipatie is de student te betrekken bij het onderwijs dat de school aanbiedt. Als studenten mogen meedenken over de inrichting van het onderwijs en over hun eigen school, voelen ze zich betrokken. Dat verhoogt de motivatie van de student en komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede.

Wat kan de school doen om zoveel mogelijk studenten te betrekken? Is voor de school een studentenraad voldoende om studenten mee te laten praten of moeten alle studenten betrokken worden? En over welke onderwerpen mogen studenten meepraten? En hoe zit het met de studenten, waarbij willen zij betrokken worden? Voelen zij zich voldoende betrokken? En hoe willen ze eigenlijk betrokken worden?

Op woensdag 19 september gingen we onder leiding van het Nederlands Debat Instituut met elkaar in debat over de formele en de informele kant van studentenparticipatie.

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.