Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Home / Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Zadkine Startcollege

Samenwerking tussen Zadkine Startcollege en De Cultuurschool

Kennismaking

Zadkine Startcollege biedt entreeopleidingen aan voor jongeren, volwassenen en anderstaligen die een diploma op niveau 1 willen behalen. Met dit diploma stromen de studenten door ar mbo-niveau 2 of gaan aan het werk als assistent. Bij De Cultuurschool werken specialisten in het onderwijs en kunst- en cultuureducatie die van elke workshop en les een onverwacht leerfeest weten te maken. Het zijn onderwijsontwikkelaars die meedenken over geschikte projecten. De Cultuurschool beschikt over de juiste docenten om die projecten te begeleiden.

In Rotterdam is het percentage jongeren dat in een entreeopleiding terecht komt hoger dan in andere delen van het land. Juist voor deze jongeren is het noodzakelijk om de 21ste eeuwse vaardigheden te beheersen. Het keuzedeel Verrijking Leervaardigheden biedt de mogelijkheid om in te zoomen op de maatschappelijke tendensen en veranderingen. Dat is voor deze jongeren nodig om aan te sluiten bij de maatschappij en bij de wensen en eisen van hun toekomstige beroepenveld. Tenslotte dreigen een hoop van de baankansen van deze jongeren overgenomen te worden door robots en computers en in enkele jaren drastisch te wijzigen. Door de jongeren op te voeden met het idee dat ze een leven lang kunnen leren en vaardiger te maken in de 21ste eeuw zorgen we dat zij nu en in de toekomst talenten kunnen ontwikkelen en dus een baankans hebben.

Om dit te realiseren is Zadkine Startcollege op zoek gegaan naar een partner om samen het keuzedeel ‘Verrijking Leervaardigheden’ te ontwikkelen en op maat te maken voor de doelgroep MBO entree. De Cultuurschool is een organisatie die in staat is de 21eeeuwse vaardigheden om te zetten in praktische lessen en workshops.

Lessenreeks

Na een jaar van ontwikkelen staat een stevig curriculum waarbij de hele cirkel van de 21ste eeuwse vaardigheden wordt bestreken. Het keuzedeel Verrijking Leervaardigheden is een examenonderdeel met vijf modules en voldoen aan de landelijke exameneisen.

  1. On- en offline presenteren
  2. Content maken
  3. Mbo-persbureau
  4. Debat
  5. Ritselen en regelen

Docenten van Zadkine Startcollege maken de modules in overleg met  De Cultuurschool. Dit om elkaar te versterken en vakinhoud, toetsing en examinering op elkaar te laten aansluiten. Tijdens loopbaanbegeleiding leren de leerlingen bijvoorbeeld  een cv maken, tijdens de module On- en offline presenteren krijgen ze de tools om die cv opvallend en anders vorm te geven. Ze worden mediawijs en leren zich slim online presenteren met lessen van een grafisch vormgever. Met een theaterdocent leren ze zich presenteren in een elevatorpitch en een filmpje. Met een fotograaf leren ze hoe je met beeld de wereld om je heen kunt beïnvloeden en hoe dit in het voordeel kan werken. Met een documentairemaakster leren de leerlingen te soul searchen en groots te dromen en zich daardoor positief te presenteren.

Voor de toetsing maakt de student een portfolio. Opdrachten in de portfolio worden beoordeeld door de vakdocent samen met de loopbaanbegeleider. Aandachtspunten zijn vakinhoud, motivatie en talent.

Het gaat dus om praktische lessen die aansluiten bij de beleving van de doelgroep met een bijbehorende reader Talent voor de Toekomst. Uitgangspunt zijn de 21ste eeuwse vaardigheden.

Meer informatie

Voor meer informatie over de lessenreeks en reader Talent voor de Toekomst kan contact worden opgenomen met Marianne Evegroen, Zadkine Startcollege m.evegroen@zadkine.nl

of Simone den Haan, De Cultuurschool, simone@decultuurschool.nl

Contact

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerd nieuws

1610, 2017

De waarde(n) van brede vorming

16 oktober 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert daarmee de brede vorming van studenten.

609, 2017

Week van de alfabetisering

6 september 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Week van de alfabetisering

week van de alfabetisering

De Week van de Alfabetisering is dit jaar van 4 tot en met 10 september. Laaggeletterdheid krijgt deze week aandacht. Dat laaggeletterdheid een probleem is waarvoor aandacht nodig is, blijkt ook uit het rapport Preventie door interventie, dat begin dit jaar is verschenen (Christoffels, Groot, Clement en Lam, 2017).

2808, 2017

Ecbo presenteert op de ECER-conferentie in Copenhagen

28 augustus 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo presenteert op de ECER-conferentie in Copenhagen

De betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk

Samen met onderzoekers van ICLON Universiteit Leiden (projectleider) en HAN-expertisecentrum kwaliteit van leren presenteerde ecbo op de ECER 2017 conferentie de voorlopige resultaten van het onderzoek ‘Van masterstudent naar masterdocent: De betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk’. In dit onderzoek, dat wordt gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, staat de betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk centraal.

Gerelateerde bijeenkomsten

Gerelateerde projecten en publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Stel uw vraag