Rozemarijn van Toly

Rozemarijn van Toly MSc
Rozemarijn van Toly MScOnderzoeker
06-10970967

Rozemarijn van Toly is afgestudeerd onderwijskundige en werkt sinds januari 2016 bij ecbo. Tijdens haar studie kwam Rozemarijn meerdere malen in aanraking met onderwijsonderzoek. In een stage bij de Hogeschool van Amsterdam verrichtte zij beleidsonderzoek over professionalisering van hbo-docenten. Haar thesis schreef zij over onderzoek in het curriculum van Lerarenopleidingen Basisonderwijs (pabo’s). De kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekscompetenties die zij in haar studie heeft verworven, zet Rozemarijn in tijdens haar werk voor ecbo.

Expertisegebieden

  • Organiseren van leren

Publicaties

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

Over studiekeuze, verwachtingen en belevi

Doorstroom mbo-hbo staat breed in de belangstelling. Er is veel aandacht voor de hoge uitvalcijfers van mbo-studenten op het hbo en de (on)mogelijkheden daar iets aan te doen. Opvallend genoeg komen studenten zelf in die discussies nauwelijks aan het woord.

Monitor Ad-ronde 4B

Samenwerking mbo-hbo bij het opzetten van Associate degrees; een beproefd recept voor succes?

In 2011 is een experiment gestart met het verzorgen van Associate degree-programma’s (Ad-programma’s) door hogescholen in samenwerking met een mbo-instelling. In de pilotreeks met Ad-programma’s was dit pilotronde 4B.

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel ‘pedagogisch-didactisch getuigschrift’

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

De rol van metacognitie en empathie om het kritisch denkproces te stimuleren

Waar heeft deze student dit gehoord? Is de informatie waar? Is het een logische afweging? Wordt hier vanuit meerdere perspectieven gekeken? Hoe komt het denken van de student tot stand? Is dit kritisch denken?

De ontwikkeling van de instroom in de bbl

Op zoek naar verklaringen voor de terugloop

De deelname aan de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. De ontwikkeling van de deelname aan de bbl vertoont een duidelijke correlatie met de conjunctuur.

Nieuws

Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

Het effect van initiatieven in de school gericht op docentprofessionalisering en continue onderwijsverbetering

Het onderzoeksvoorstel “Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent” is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit driejarig onderzoek beoogt zicht te geven op de bijdrage van lopende initiatieven op mbo instellingen aan de ontwikkeling van een onderzoekende houding van docenten en opleidingsteams.

Werkdruk: van knelpunten naar aanpakken

Workshop over werkdruk bij CvI-managementconferentie

Woensdag 5 april 2017 gaf ecbo een workshop over werkdruk in het mbo naar aanleiding van het recente ecbo-onderzoek naar ervaren werkdruk onder mbo-docenten.

Interview met ecbo-onderzoeker Rozemarijn van Toly

Over een onderzoek naar de ervaren werkdruk van docenten in het mbo

We hebben ecbo-onderzoeker Rozemarijn van Toly een aantal vragen gesteld over het onderzoek ‘Ervaren werkdruk in het mbo’ dat ecbo recentelijk heeft afgerond.

Sociale netwerken als kans en obstakel binnen Passend Onderwijs

Inzicht in het belang van sociale netwerken van jongeren

Op 19 januari 2017 gaf Pieter Baay de 300 deelnemers van het Platform Passend Onderwijs inzicht in het belang van sociale netwerken van jongeren. Hij liet zien hoe sociale netwerken arbeidsmarktkansen beïnvloeden, maar jongeren ook kunnen tegenwerken.

Onderzoek naar werkdruk in het mbo

In hoeverre ervaren mbo-docenten werkdruk?

In de media is veel aandacht voor werkdruk onder docenten. Vaak gaat dit over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht.