Rob Schipperheyn

Rob Schipperheyn, MSc.
Rob Schipperheyn, MSc.Onderzoeker
06-10015879

Rob Schipperheyn is sinds juni 2014 werkzaam bij ecbo en houdt zich bezig met onderwijsloopbanen in en rond het mbo (themalijn 1). Rob is als afgestudeerd socioloog gespecialiseerd in het verwerken en analyseren van databestanden, wat goed aansluit bij dit type onderzoek. Voornaamste werkzaamheden uit 2015 waren onderzoek naar de daling in de bbl, studiesucces in de G4 en de monitor vakmanschap- en technologieroute. Dit jaar richt Rob zich op vragen als: waar komen studenten binnen en na het beroepsonderwijs terecht (onderzoek i.s.m. roc’s)? Hoe verandert de samenstelling van de studentenpopulatie aan de onderkant en bovenkant van het mbo? En hoe ontwikkelt de positie zich van het havo door de jaren heen?

Expertisegebieden

  • Kwantitatieve analyses onderwijsloopbanen in en rond het mbo

  • Aansluiting mbo-gediplomeerden op de arbeidsmarkt

  • Doorlopende leerlijnen in het mbo

Publicaties

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

De ontwikkeling van de instroom in de bbl

Op zoek naar verklaringen voor de terugloop

De deelname aan de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. De ontwikkeling van de deelname aan de bbl vertoont een duidelijke correlatie met de conjunctuur.

Monitor vakmanschap- en technologieroute

Eerste tussenmeting: instroom

Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut de monitor naar de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) uit. Dit rapport vormt de eerste tussenmeting, met daarin een beschrijving van de instroomgegevens in de deelnemende routes per 1 oktober 2014.

Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan

Een onderzoek naar de Borissystematiek van SBB

Waarom is de ene jongere uit vso en pro wel succesvol op de arbeidsmarkt en de andere niet? Hoe zorg je dat jongeren niet alleen werk vinden, maar ook werk houden? En (hoe) is dat terug te vinden in de Borissystematiek? Naar deze en andere vragen deed ecbo op verzoek van SBB onderzoek.

Studiesucces in de G4 opnieuw beoordeeld

Replicatieonderzoek naar het effect van populatieverschillen op de studieresultaten in roc’s

De replicatie betreft de vergelijking van het studiesucces in de roc’s binnen de G4 met het succes in de roc’s buiten de G4 en het zoeken naar een verklaring voor de achterblijvende resultaten in de roc’s binnen de G4 in termen van populatieverschillen.

Monitor vakmanschap- en technologieroute

Nulmeting en reconstructie beleidstheorie

Ecbo heeft samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut van het Ministerie van OCW de opdracht gekregen om de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) te monitoren gedurende de gehele looptijd van het experiment (2014-2022).

Toegankelijkheid mbo 2-opleidingen

Verkennend onderzoek

Vanuit het vmbo- en mbo-veld heeft de MBO Raad signalen ontvangen die erop wijzen dat mbo-instellingen leerlingen (hebben moeten) afwijzen voor een mbo 2-opleiding.

Nieuws