Zien en gezien worden als toekomstig werknemer

/Zien en gezien worden als toekomstig werknemer
Zien en gezien worden als toekomstig werknemer 2016-12-21T21:20:50+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Zien en gezien worden als toekomstig werknemer

De rol van sociaal kapitaal in en rond het mbo.

Auteur(s): Régina Petit, Guido Kuijvenhoven, Wil van Esch, Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: januari 2011

Sociale contacten kunnen van belang zijn bij toetreding tot de arbeidsmarkt, blijkt uit onderzoek. Mensen met een sociaal netwerk met daarin ook mensen uit bedrijven, hebben vaak sneller toegang tot banen of tot betere banen. Er is echter beperkt zicht op de rol van mbo-instellingen bij het vergaren van dergelijke contacten en of zij hier aandacht aan besteden in het onderwijs. Ecbo deed hier onderzoek naar.

Hoe komen mbo’ers in contact met personen die iets kunnen betekenen voor hun loopbaan? Hoe benutten zij deze contacten, bijvoorbeeld tijdens de stage? En welke rol speelt de instelling hierbij? Anderzijds is onderzocht in hoeverre de aangeboden stageplaatsen voor leerbedrijven de functie hebben om personeel te werven en welke factoren bepalen of een mbo-deelnemer na de leerperiode mag blijven. De uitkomsten van het onderzoek kunt u lezen in de ecbo-publicatie: Zien en gezien worden als toekomstig werknemer.

Zie ook: Sociaal kapitaal en beroepsonderwijs: naar een ordeningskader voor praktijkervaringen (A. Berghouwer & F. van Wieringen, 2006).

Zien en gezien worden als toekomstig werknemer
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-07-03T13:28:13+00:00

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

2017-10-04T21:49:20+00:00

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

2018-03-18T11:58:48+00:00

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Gerelateerd nieuws

1904, 2018

Trainingssessie voor prijswinnaars Mbo Onderzoeksdag 2017

By | 19 april 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Trainingssessie voor prijswinnaars Mbo Onderzoeksdag 2017

Inspirerend programma waar mbo en hbo elkaar ontmoeten

Op 17 april organiseerde Inholland een trainingssessie voor de prijswinnaars van de aanmoedigingsprijzen Mbo Onderzoeksdag 2017.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

By | 19 april 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

1904, 2018

Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

By | 19 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

Symposium VOR over Nederlandse lerarenopleidingen

Ecbo-onderzoeker Patricia Brouwer is in april op de AERA-conferentie (American Educational Research Association), de grootste onderwijsconferentie ter wereld in New York. Zij doet mee aan het georganiseerd door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) over de Nederlandse lerarenopleidingen.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email