Zien en gezien worden als toekomstig werknemer

Home / Portfolio / Zien en gezien worden als toekomstig werknemer

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Zien en gezien worden als toekomstig werknemer

De rol van sociaal kapitaal in en rond het mbo.

Auteur(s): Régina Petit, Guido Kuijvenhoven, Wil van Esch, Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: januari 2011

Sociale contacten kunnen van belang zijn bij toetreding tot de arbeidsmarkt, blijkt uit onderzoek. Mensen met een sociaal netwerk met daarin ook mensen uit bedrijven, hebben vaak sneller toegang tot banen of tot betere banen. Er is echter beperkt zicht op de rol van mbo-instellingen bij het vergaren van dergelijke contacten en of zij hier aandacht aan besteden in het onderwijs. Ecbo deed hier onderzoek naar.

Hoe komen mbo’ers in contact met personen die iets kunnen betekenen voor hun loopbaan? Hoe benutten zij deze contacten, bijvoorbeeld tijdens de stage? En welke rol speelt de instelling hierbij? Anderzijds is onderzocht in hoeverre de aangeboden stageplaatsen voor leerbedrijven de functie hebben om personeel te werven en welke factoren bepalen of een mbo-deelnemer na de leerperiode mag blijven. De uitkomsten van het onderzoek kunt u lezen in de ecbo-publicatie: Zien en gezien worden als toekomstig werknemer.

Zie ook: Sociaal kapitaal en beroepsonderwijs: naar een ordeningskader voor praktijkervaringen (A. Berghouwer & F. van Wieringen, 2006).

Zien en gezien worden als toekomstig werknemer
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone