Zelf-assessment

/Zelf-assessment
Zelf-assessment 2017-06-30T09:15:12+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Zelf-assessment

21ste-eeuwse docentvaardigheden

Auteur(s): Pieter Baay, Andrea Klaeijsen, Annemarie Groot
Publicatiedatum: juni 2017

Wanneer het onderwijs meer aandacht gaat besteden aan 21ste-eeuwse vaardigheden, heeft dit gevolgen voor het curriculum en de rol van de docent. Ecbo heeft een zelf-assessment met geautomatiseerde terugkoppeling ontwikkeld voor docenten om individueel of op teamniveau hun 21ste-eeuwse docentvaardigheden in beeld te brengen.

Het instrument en de bijbehorende terugkoppeling kan helpen om als individu of team te reflecteren en te bepalen welke aspecten van het docentschap al voldoende zijn ontwikkeld en waar professionalisering eventueel wenselijk is.

Deze beknopte rapportage beschrijft de inhoud van het zelf-assessment en het ontwikkelproces dat eraan voorafgegaan is. Hier vindt u het zelf-assessment 21ste-eeuwse docentvaardigheden. Daarnaast geven de onderzoekers een visie op docentschap in de 21ste eeuw.

Op basis van literatuuronderzoek ontwikkelden zij een conceptueel model, met daarin pedagogisch-didactische aanpakken rondom 21ste-eeuwse vaardigheden. Dit model met daarin de onderscheiden clusters en onderstroom van 21ste-eeuwse vaardigheden vormden het vertrekpunt voor het formuleren van eindtermen voor het zelf-assessment.

Het zelf-assessment is niet statisch, maar wordt doorontwikkeld op basis van gebruikerservaringen en ontwikkelingen in het onderwijs. Wie meer wil weten over het gebruik van het instrument, of wie dit instrument wil inzetten in een professionaliseringstraject op team- of opleidingsniveau kan contact opnemen met de auteurs.

Zelf-assessment
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Andrea Klaeijsen
Dr. Andrea KlaeijsenOnderzoeker
06-13221935
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

By | 2 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

By | 19 april 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

1202, 2018

Project KOMPAS21 van start

By | 12 februari 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Project KOMPAS21 van start

‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’

Studenten hun 21ste-eeuwse vaardigheden laten zien, dat is het doel van KOMPAS21. Ecbo, ROC Friese Poort en 12 andere mbo-instellingen zetten de 21ste-eeuwse vaardigheden op scherp door in een unieke samenwerking een nieuw instrument te ontwikkelen voor en door het mbo. Maandelijks staat een vaardigheid in de schijnwerpers. In februari: ondernemendheid.

Gerelateerde bijeenkomsten

Leren anders organiseren?

5 juni @ 10:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email