Werkleerplicht

Home / Portfolio / Werkleerplicht

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Werkleerplicht

Een beschouwing aan de hand van buitenlandse evidentie

Auteur(s): Marieke Buisman en Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: oktober 2011

De werkleerplicht, onderdeel van de Wet investering in jongeren (WIJ) is sinds oktober 2009 een belangrijk instrument voor gemeenten ten behoeve van jongeren die niet leren en/of niet werken. Ecbo onderzocht de mogelijke effecten op basis van binnen- en buitenlands literatuuronderzoek.

Het primaire doel van de werkleerplicht is het bevorderen van duurzame arbeidsparticipatie van jongeren tot 27 jaar. Voorkomen van een beroep op bij bijstand of afhankelijkheid van een uitkering zijn andere redenen. In 2007 is daartoe als eerste stap al de kwalificatieplicht tot 18 jaar ingevoerd. Welke soortgelijke beleidsinstrumenten zijn er al in binnen- en buitenland en wat zijn de effecten daarvan?

Veronderstellingen

Achter het gebruik van de werkleerplicht gaan vier veronderstelling schuil:
1. De verlenging van de leerplicht tot 18 jaar en de invoering van de kwalificatieplicht vergroten de directe (dwang) en indirecte (drang) druk om naar school te gaan.
2. Het inhouden van een uitkering vergroot de druk om op school te blijven, weer naar school terug te keren of een speciaal werkleeraanbod te accepteren.
3. De verplichting van de gemeenten om een werkleeraanbod te bieden, zorgt ervoor dat een langdurige arbeidsparticipatie van jongeren wordt versterkt.
4. De verantwoordelijkheid die aan de gemeenten wordt gelaten, vergroot de mogelijkheden voor een lokale of regionale invulling op maat.

Inzicht

Ecbo onderzocht deze veronderstellingen en vergelijkbare beleidsinstrumenten die daarop gebaseerd zijn. Wat is er in de literatuur bekend over de effecten op deelname aan werk en scholing van het verlengen van de leerplicht en het inhouden van een uitkering bij jongeren? Het verkregen inzicht in de mogelijke werking van de werkleerplicht leest u in Werkleerplicht. Een beschouwing aan de hand van buitenlandse evidentie.

Werkleerplicht
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Gerelateerd nieuws

106, 2017

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Conferentie aansluiting mbo-hbo

Verbetering aansluiting mbo-hbo: wat werkt? Resultaten van lopend onderzoek

Doorstroom mbo-hbo staat breed is de belangstelling. Mbo’ers vallen steeds vaker uit op het hbo en switchen bovendien ook steeds meer. Onduidelijk is waarom dit gebeurt. Ook is onduidelijk wat het effect is van de uiteenlopende initiatieven die mbo- en hbo-instellingen ontplooien om voortijdige uitval tegen te gaan. Vandaar dat er een driejarig onderzoek is opgezet naar de vraag hoe de aansluiting mbo-hbo verbeterd kan worden. Het onderzoek loopt nu bijna 2 jaar en op 1 juni 2017 presenteerden de onderzoekers de resultaten tot dan toe.

2505, 2017

Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

25 mei 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

José Mulder en Joris Cuppen in TH&MA Hoger Onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone