Werkleerplicht

Home / Portfolio / Werkleerplicht

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Werkleerplicht

Een beschouwing aan de hand van buitenlandse evidentie

Auteur(s): Marieke Buisman en Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: oktober 2011

De werkleerplicht, onderdeel van de Wet investering in jongeren (WIJ) is sinds oktober 2009 een belangrijk instrument voor gemeenten ten behoeve van jongeren die niet leren en/of niet werken. Ecbo onderzocht de mogelijke effecten op basis van binnen- en buitenlands literatuuronderzoek.

Het primaire doel van de werkleerplicht is het bevorderen van duurzame arbeidsparticipatie van jongeren tot 27 jaar. Voorkomen van een beroep op bij bijstand of afhankelijkheid van een uitkering zijn andere redenen. In 2007 is daartoe als eerste stap al de kwalificatieplicht tot 18 jaar ingevoerd. Welke soortgelijke beleidsinstrumenten zijn er al in binnen- en buitenland en wat zijn de effecten daarvan?

Veronderstellingen

Achter het gebruik van de werkleerplicht gaan vier veronderstelling schuil:
1. De verlenging van de leerplicht tot 18 jaar en de invoering van de kwalificatieplicht vergroten de directe (dwang) en indirecte (drang) druk om naar school te gaan.
2. Het inhouden van een uitkering vergroot de druk om op school te blijven, weer naar school terug te keren of een speciaal werkleeraanbod te accepteren.
3. De verplichting van de gemeenten om een werkleeraanbod te bieden, zorgt ervoor dat een langdurige arbeidsparticipatie van jongeren wordt versterkt.
4. De verantwoordelijkheid die aan de gemeenten wordt gelaten, vergroot de mogelijkheden voor een lokale of regionale invulling op maat.

Inzicht

Ecbo onderzocht deze veronderstellingen en vergelijkbare beleidsinstrumenten die daarop gebaseerd zijn. Wat is er in de literatuur bekend over de effecten op deelname aan werk en scholing van het verlengen van de leerplicht en het inhouden van een uitkering bij jongeren? Het verkregen inzicht in de mogelijke werking van de werkleerplicht leest u in Werkleerplicht. Een beschouwing aan de hand van buitenlandse evidentie.

Werkleerplicht
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

2909, 2016

Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

29 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

Presentatie doorstroom mbo-hbo

Minister Bussemaker nodigde maandag 29 augustus bestuurders van mbo’s en hogescholen uit om het te hebben over doorstroom van mbo naar hbo. In het kader van de gelijke kansen-alliantie wil de minister ervoor zorgen dat de overgang tussen mbo en hbo soepeler gaat verlopen. Om de bijeenkomst af te trappen verzorgde José Mulder (ecbo) een presentatie over de doorstroom van mbo naar hbo waarin de nadruk lag cijfers en feiten.

409, 2016

MBO van de toekomst

4 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor MBO van de toekomst

Schuurt langs de grenzen van de wet?

Het mbo zit niet stil als het gaat om mbo2025. Zo zijn er 11 scholen die een consortium vormen en zo als partner deelnemen in de Nationale Denktank 2016 die als thema ‘het beroepsonderwijs van de toekomst’ heeft.

Gerelateerde events

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni @ 13:30 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone