Werk hebben en werk houden in het mbo

Home / Portfolio / Werk hebben en werk houden in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Auteur(s): Joris Cuppen, Karel Kans, Patricia Brouwer, Annemarie Groot en Beatrice van der Heijden
Publicatiedatum: mei 2017

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Dit zijn enkele van de conclusies uit het onderzoek ‘Werk hebben en werk houden in het mbo’. Dit onderzoek biedt concrete aanknopingspunten voor werkgevers en andere arbeidsmarktpartijen binnen en buiten het mbo, om gericht beleid te ontwikkelen om de employability van personeel te verbeteren.

Onderzoeksvraag

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag hoe het gesteld is met de employability van onderwijsgevend personeel in het mbo en wie binnen deze doelgroep een hoge of juist lage employability hebben. Daarnaast is onderzocht welke factoren bepalend zijn voor employability: de persoon, de functie of de organisatie.

Leeftijd

De leeftijd van onderwijsgevend personeel in het mbo is traditioneel hoog. En de gemiddelde leeftijd blijft stijgen, onder meer door de hogere pensioenleeftijd. Over het algemeen heeft ouder personeel op de arbeidsmarkt te kampen met een negatieve beeldvorming. Zo zouden zij minder productief zijn en minder geneigd tot veranderen.

En in het mbo?

Klopt dit voor wat betreft het onderwijsgevend personeel in het mbo? Is ouder personeel minder ‘employable’? En wat kunnen onderwijsinstellingen doen om de employability van onderwijspersoneel te vergroten? Lees erover in de publicatie.

Werk hebben en werk houden in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Joris Cuppen Msc
Joris Cuppen MscOnderzoeker
06-13218997
Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678

Gerelateerde publicaties

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

17 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone