Vraag naar vaardigheden

Home / Portfolio / Vraag naar vaardigheden

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Vraag naar vaardigheden

Verkenning van de literatuur en beschikbare databronnen

Auteur(s): Amélia Roman
Publicatiedatum: december 2011

De veranderende vraag naar competenties kan worden opgevangen door strategisch onderwijsbeleid. Maar hoe weet het beroepsonderwijs of werkgevers tevreden zijn met het aanbod van vaardigheden? Ecbo verkende de literatuur en beschikbare databronnen.


De arbeidsmarkt is altijd in beweging. Laaggeschoold werk trekt weg uit Nederland, de vraag naar hoger opgeleid personeel groeit. Ook sectoren en beroepen zelf veranderen, en daarmee ook de eisen die het bedrijfsleven stelt aan (vaardigheden en competenties van) het personeel.

Vraag naar informatie
Hebben onderwijsinstellingen genoeg informatie over deze ontwikkelingen in de vraag naar vaardigheden om hierop te kunnen inspelen met strategisch onderwijsbeleid? En zijn werkgevers tevreden met huidige aanbod van competenties en vaardigheden door mbo-opgeleiden? Deze laatste vraag wordt in het Actieplan Focus op Vakmanschap zelfs voorgesteld als indicator bij de financiering van het onderwijs.

Bronnenoverzicht
In de publicatie Vraag naar vaardigheden biedt ecbo een overzicht van wat er uit de literatuur bekend is over ontwikkelingen in de vraag naar vaardigheden door werkgevers. Ook opgenomen is een overzicht van de beschikbare surveys en databronnen om die vraag uiteindelijk te kunnen meten en evalueren.

Vraag naar vaardigheden
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s) Amélia Roman

Amélia RomanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone