Vraag naar vaardigheden

Home / Portfolio / Vraag naar vaardigheden

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Vraag naar vaardigheden

Verkenning van de literatuur en beschikbare databronnen

Auteur(s): Amélia Roman
Publicatiedatum: december 2011

De veranderende vraag naar competenties kan worden opgevangen door strategisch onderwijsbeleid. Maar hoe weet het beroepsonderwijs of werkgevers tevreden zijn met het aanbod van vaardigheden? Ecbo verkende de literatuur en beschikbare databronnen.


De arbeidsmarkt is altijd in beweging. Laaggeschoold werk trekt weg uit Nederland, de vraag naar hoger opgeleid personeel groeit. Ook sectoren en beroepen zelf veranderen, en daarmee ook de eisen die het bedrijfsleven stelt aan (vaardigheden en competenties van) het personeel.

Vraag naar informatie
Hebben onderwijsinstellingen genoeg informatie over deze ontwikkelingen in de vraag naar vaardigheden om hierop te kunnen inspelen met strategisch onderwijsbeleid? En zijn werkgevers tevreden met huidige aanbod van competenties en vaardigheden door mbo-opgeleiden? Deze laatste vraag wordt in het Actieplan Focus op Vakmanschap zelfs voorgesteld als indicator bij de financiering van het onderwijs.

Bronnenoverzicht
In de publicatie Vraag naar vaardigheden biedt ecbo een overzicht van wat er uit de literatuur bekend is over ontwikkelingen in de vraag naar vaardigheden door werkgevers. Ook opgenomen is een overzicht van de beschikbare surveys en databronnen om die vraag uiteindelijk te kunnen meten en evalueren.

Vraag naar vaardigheden
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s) Amélia Roman

Amélia RomanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerd events

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone