Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Home / Portfolio / Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Auteur(s): Karel Kans, Patricia Brouwer (ecbo), Carlos van Kan (HAN), Dina Medanhodzic, Marga Kemper (CINOP Advies). M.m.v. prof. dr. Loek Nieuwenhuis (HAN)
Publicatiedatum: mei 2016

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Bekwaamheidseisen beschrijven de basis waaraan onderwijsondersteunend personeel minimaal aan moet voldoen om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ze hebben betrekking op onderwijsondersteunende werkzaamheden die direct verband houden met het onderwijsleerproces. Deze werkzaamheden kunnen door medewerkers uit diverse functies worden uitgevoerd, zoals instructeurs.

Richtinggevend voor opleiding

De bekwaamheidseisen zijn in de toekomst richtinggevend voor de opleidingen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo. De eisen vormen daarnaast een leidraad voor het niveau dat verwacht mag worden van zij-instromers die deze onderwijsondersteunende werkzaamheden uitvoeren alsmede voor het bekwaamheidsonderhoud van het huidige personeel.

Voor en door de beroepsgroep

Bij de totstandkoming van het voorstel is de beroepsgroep zelf op verschillende manieren betrokken geweest. In regionale bijeenkomsten heeft de beroepsgroep meerdere malen input gegeven, waarna een groot aantal onderwijsondersteuners online op het volledige voorstel heeft gereageerd. Ook andere belanghebbende partijen, waaronder studenten, ouders en de bevoegde gezagsorganen in het mbo hebben het voorstel voor bekwaamheidseisen van feedback voorzien. De BVMBO is bij het opstellen van de bekwaamheidseisen ondersteund door Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo), het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren van de HAN en Cinop Advies.

Eerder onderzoek onderwijsondersteunend personeel

Eerder deed ecbo al onderzoek naar de werkzaamheden en functies van onderwijsondersteunend personeel, dit resulteerde in de rapportage ‘onderwijsondersteuners in het mbo; afbakening, lokalisering en toerusting’.
Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

2004, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

20 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

1804, 2017

Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

18 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten hebben vragen als: Hoe kom je van een idee tot een promotievoorstel? Of, wat houdt een promotietraject eigenlijk precies in? En: is het wel een realistische keuze?

1204, 2017

Werkdruk: van knelpunten naar aanpakken

12 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Werkdruk: van knelpunten naar aanpakken

Workshop over werkdruk bij CvI-managementconferentie

Woensdag 5 april 2017 gaf ecbo een workshop over werkdruk in het mbo naar aanleiding van het recente ecbo-onderzoek naar ervaren werkdruk onder mbo-docenten.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone