VM2 experimenten: verandering van context.

Home / Portfolio / VM2 experimenten: verandering van context.

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

VM2 experimenten: verandering van context.

Eindrapportage schooljaar 2009-2010

Auteur(s): Renée van Schoonhoven, Dennis Heijnens, Machiel Bouwmans & Ed Weijers
Publicatiedatum:
oktober 2010

De experimenten met nieuwe leerroutes van vmbo- naar mbo-niveau 2 (VM2) zijn twee jaar onderweg. De mensen die inkleuring geven aan experimenten timmeren hard aan de weg en geven daarmee vorm aan interessante, effectieve leertrajecten voor leerlingen.

De ontwikkelings­gang die veruit de meeste experimenten doormaken, is positief. Er zijn bovendien duidelijke signalen dat de experimenten leiden tot een daling van het voortijdig schoolverlaten.

Daling uitval

Bij de experimenten die als eerste zijn gestart, is in de overgang van het derde naar het vierde leerjaar vmbo de uitval gedaald van 3% naar 2,2%. Een daling die aanzienlijk groter is dan de daling die zich landelijk voor doet.

Aandachtspunten

Tegelijkertijd zijn er ook aandachts­punten. De VM2-experimenten kunnen de algemene trend van dalende leerling­aantallen in de basis­beroeps­gerichte leerweg van het vmbo niet keren. Dat is ook niet de opzet van de experimenten geweest. De experimenten worden er in hun ontwikkelings­gang echter wel mee geconfronteerd omdat de groepen VM2-leerlingen erg klein worden. Soms te klein om het experiment in beheers­matig opzicht te kunnen voortzetten.

VM2 experimenten: verandering van context
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Vocational education and training in the Netherlands

,

Short description

In deze korte beschrijving beoogt Cedefop, het Europees centrum voor de ontwikkeling van de beroepsopleiding, bij te dragen tot een beter begrip van het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie in Nederland. Het biedt inzicht in de belangrijkste kenmerken en het benadrukt de recente ontwikkelingen in het beleid.

Gerelateerd nieuws

2004, 2016

Eerste resultaten project Doorstroom mbo-hbo

20 april 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste resultaten project Doorstroom mbo-hbo

Tijdens de Studiekeuzeconferentie Op donderdag 17 maart presenteerde José Mulder de eerste resultaten van het onderzoek naar de doorstroom mbo-hbo tijdens de Studiekeuzeconferentie van Studiekeuze123. http://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2016/12/Doorstroomproject.jpg Op de studiekeuzeconferentie van [...]

1804, 2016

Evaluatie vernieuwing vmbo

18 april 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie vernieuwing vmbo

Nieuw onderzoek toegekend aan ecbo Een consortium onder leiding van ecbo gaat de evaluatie van de vernieuwing van het vmbo uitvoeren. De onderzoekers gaan na hoe scholen de vernieuwing van het vmbo invoeren, [...]

1004, 2016

Recht doen aan beroepsonderwijs

10 april 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Recht doen aan beroepsonderwijs

Oratie van Renée van Schoonhoven Op 8 april hield Renée van Schoonhoven, bijzonder hoogleraar Onderwijsrecht met betrekking tot het beroepsonderwijs, haar oratie ‘recht doen aan beroepsonderwijs’. http://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2016/12/Renee-van-Schoonhoven-458x309.jpg Renée van [...]

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone