VM2-experimenten in perspectief

Home / Portfolio / VM2-experimenten in perspectief

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

VM2-experimenten in perspectief

Tussenrapportage schooljaar 2011-2012

Auteur(s):
 Renée van Schoonhoven, Machiel Bouwmans en Dennis Heijnens, m.m.v. Marloes Keijzer
Publicatiedatum: juli 2012

Eén locatie, één docententeam, één pedagogisch-didactische aanpak. Dat is de kern van het VM2-experiment, waarin vbmo- en mbo-instellingen samenwerken aan een doorlopende leerlijn vmbo-mbo. In opdracht van ecbo monitort Actis de voortgang van het experiment.

Sinds 2008 experimenteren verschillen scholen met een VM2-traject. De achterliggende gedachte is dat door de samenwerking en de daaruit voortvloeiende geïntegreerde leeraanpak – die moet leiden tot een startkwalificatie (mbo niveau 2) – voortijdige schoolverlaten (vsv) wordt gereduceerd. Is dat ook zo?

Resultaat

Vanaf de start van het VM2-project verschijnen jaarlijks een tussenrapportage en een eindrapportage over het voorgaande schooljaar. Uit deze monitors blijkt dat de VM2-experimenten die één locatie, één docententeam en één pedagogisch-didactische aanpak tot stand weten te brengen succes boeken: het voortijdig schoolverlaten loopt terug. Tegelijkertijd constateren de onderzoekers een grote variatie in de mate van samenwerking tussen de deelnemende vmbo- en mbo-instellingen.

Samenwerking

De tussenrapportage 2011-2012 gaat nader in op de vraag hoe het beleidsmatige doel (reductie van vsv) wordt bereikt en of de deelnemende scholen er eind 2011 in slagen om samen een inhoudelijk programma op te zetten en uit te voeren. De onderzoekers concluderen dat hoewel vsv terugloopt en de VM2-leerlingen aanzienlijk vaker dan gemiddeld een startkwalificatie halen, vooral de samenwerking een punt van aandacht blijft.
VM2-experimenten in perspectief
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

1502, 2017

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

15 februari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies Lezing op conferentie 15 oktober 2015 - Optimaal leren en opleiden in Entree en mbo 2. Wat werkt? Door Rineke Keijzer, promovenda [...]

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone