Verschillende wegen, gelijke bestemming

Home / Portfolio / Verschillende wegen, gelijke bestemming

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Verschillende wegen, gelijke bestemming

De arbeidsmarktpositie van hbo’ers met mbo of havo als voortraject

Auteur(s): Sandra van den Dungen, Marieke Buisman, Wil van Esch (ecbo) en Christoph Meng (ROA)
Publicatiedatum: juli 2012

Het mbo is een belangrijke aanvoerroute voor het hbo: in 2011 waren drie op de tien instromers afkomstig uit het mbo.  Speelt de vooropleiding van hbo-afgestudeerden een rol in hun vroege carrièreverloop (1,5 en 5 jaar na het afstuderen)?

Ecbo onderzocht of het verschil maakt of een afgestudeerde met een hbo-diploma op zak, afkomstig is van het havo of het mbo? De verschillen tussen de mbo- en havo-route naar het hbo zijn in kaart gebracht aan de hand van twee thema’s.

Twee thema’s

In de eerste plaats is gekeken naar verworven competenties: algemene (kern)vaardigheden (taal- en ict-vaardigheden en probleemoplossend vermogen) en werkgerelateerde vaardigheden (vakkennis en managementcapaciteiten). In de tweede plaats is gekeken naar arbeidsuitkomsten zoals intredewerkloosheid, dienstverband, salaris, aansluiting opleiding-werk en carrièreperspectieven.

Verschillen

Uit de vergelijking blijkt dat mbo-hbo’ers en havo-hbo’ers met verschillende beheersingsniveaus van competenties de arbeidsmarkt betreden; havisten presteren wat beter op het gebied van algemene (kern)vaardigheden. Er zijn geen verschillen gevonden in het toepassen van werkgerelateerde vaardigheden, en de gemiddelde hbo-afstudeercijfers voor mbo’ers en havisten zijn gelijk.

Betere aansluiting

Daarnaast zijn verschillen in arbeidsmarktuitkomsten gevonden; anderhalf jaar na afstuderen presteren mbo-hbo’ers wat beter op de arbeidsmarkt van havo-hbo’ers. Zij vinden sneller een baan, hebben vaker een fulltime baan en leidinggevende functie, werken vaker binnen hun eigen domein en hebben wat vaker een baan die goed aansluit op hun hbo-opleiding.Vijf jaar na afstuderen zijn deze verschillen in arbeidsmarktuitkomsten verdwenen.

Kernvaardigheden

Mbo’ers met een hbo-diploma op zak presteren dus goed op de arbeidsmarkt. Hoewel het beheersingsniveau van kernvaardigheden van mbo’ers lager is, is dit wel voldoende om een hbo-studie met succes af te ronden èn volwaardig op de arbeidsmarkt te participeren.

Verschillende wegen, gelijke bestemming
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Passend in een internationale trend?

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Gerelateerd nieuws

803, 2017

Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

8 maart 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

Opvolger Henny Morshuis

Huub Dekkers wordt per 1 juni 2017 de nieuwe algemeen directeur van onderwijskundig adviesbureau CINOP. Hij volgt Henny Morshuis op die negen jaar aan het roer stond van de onderneming. Morshuis gaat deze zomer met pensioen en zal projecten blijven uitvoeren als zelfstandig adviseur.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerde bijeenkomsten

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone