Verschillende wegen, gelijke bestemming

Home / Portfolio / Verschillende wegen, gelijke bestemming

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Verschillende wegen, gelijke bestemming

De arbeidsmarktpositie van hbo’ers met mbo of havo als voortraject

Auteur(s): Sandra van den Dungen, Marieke Buisman, Wil van Esch (ecbo) en Christoph Meng (ROA)
Publicatiedatum: juli 2012

Het mbo is een belangrijke aanvoerroute voor het hbo: in 2011 waren drie op de tien instromers afkomstig uit het mbo.  Speelt de vooropleiding van hbo-afgestudeerden een rol in hun vroege carrièreverloop (1,5 en 5 jaar na het afstuderen)?

Ecbo onderzocht of het verschil maakt of een afgestudeerde met een hbo-diploma op zak, afkomstig is van het havo of het mbo? De verschillen tussen de mbo- en havo-route naar het hbo zijn in kaart gebracht aan de hand van twee thema’s.

Twee thema’s

In de eerste plaats is gekeken naar verworven competenties: algemene (kern)vaardigheden (taal- en ict-vaardigheden en probleemoplossend vermogen) en werkgerelateerde vaardigheden (vakkennis en managementcapaciteiten). In de tweede plaats is gekeken naar arbeidsuitkomsten zoals intredewerkloosheid, dienstverband, salaris, aansluiting opleiding-werk en carrièreperspectieven.

Verschillen

Uit de vergelijking blijkt dat mbo-hbo’ers en havo-hbo’ers met verschillende beheersingsniveaus van competenties de arbeidsmarkt betreden; havisten presteren wat beter op het gebied van algemene (kern)vaardigheden. Er zijn geen verschillen gevonden in het toepassen van werkgerelateerde vaardigheden, en de gemiddelde hbo-afstudeercijfers voor mbo’ers en havisten zijn gelijk.

Betere aansluiting

Daarnaast zijn verschillen in arbeidsmarktuitkomsten gevonden; anderhalf jaar na afstuderen presteren mbo-hbo’ers wat beter op de arbeidsmarkt van havo-hbo’ers. Zij vinden sneller een baan, hebben vaker een fulltime baan en leidinggevende functie, werken vaker binnen hun eigen domein en hebben wat vaker een baan die goed aansluit op hun hbo-opleiding.Vijf jaar na afstuderen zijn deze verschillen in arbeidsmarktuitkomsten verdwenen.

Kernvaardigheden

Mbo’ers met een hbo-diploma op zak presteren dus goed op de arbeidsmarkt. Hoewel het beheersingsniveau van kernvaardigheden van mbo’ers lager is, is dit wel voldoende om een hbo-studie met succes af te ronden èn volwaardig op de arbeidsmarkt te participeren.

Verschillende wegen, gelijke bestemming
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

106, 2017

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Conferentie aansluiting mbo-hbo

Verbetering aansluiting mbo-hbo: wat werkt? Resultaten van lopend onderzoek

Doorstroom mbo-hbo staat breed is de belangstelling. Mbo’ers vallen steeds vaker uit op het hbo en switchen bovendien ook steeds meer. Onduidelijk is waarom dit gebeurt. Ook is onduidelijk wat het effect is van de uiteenlopende initiatieven die mbo- en hbo-instellingen ontplooien om voortijdige uitval tegen te gaan. Vandaar dat er een driejarig onderzoek is opgezet naar de vraag hoe de aansluiting mbo-hbo verbeterd kan worden. Het onderzoek loopt nu bijna 2 jaar en op 1 juni 2017 presenteerden de onderzoekers de resultaten tot dan toe.

2505, 2017

Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

25 mei 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

José Mulder en Joris Cuppen in TH&MA Hoger Onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

Gerelateerde bijeenkomsten

Dag van de Beroepskolom 2017

6 oktober @ 09:15 - 16:15

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone