Verkorte bol-opleidingen niveau 4

Home / Portfolio / Verkorte bol-opleidingen niveau 4

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Verkorte bol-opleidingen niveau 4

Hoeveel mbo-opleidingen korter dan 4 jaar zijn er al?

Auteur(s): Regina Petit, Jan Neuvel en Wil van Esch
Publicatiedatum: april 2011

In het Actieplan mbo Focus op vakmanschap 2011-2015 stelt de minister van OCW voor om de opleidingsduur van veel niveau 4-opleidingen terug te brengen van 4 naar 3 jaar. Hoeveel opleidingen korter dan 4 jaar zijn er eigenlijk al? Ecbo zocht het uit.

Er bestaan al verkorte opleidingen op niveau 4, zoals versnelde trajecten voor aansluitende studies in het mbo en hbo. Om hoeveel opleidingen het gaat, in welke sectoren ze voorkomen, of ze breed voorkomen (bij alle, veel of weinig onderwijsinstellingen) en of er extra toelatingseisen worden gesteld is niet bekend. Op verzoek van de MBO Raad stelde ecbo een overzicht op van de bestaande verkorte opleidingen.

Resultaten

Met name in de sector Economie & Handel worden al relatief veel opleidingen verkort aangeboden, in mindere mate ook in de sector Zorg & Welzijn. In de sectoren Techniek en Landbouw zijn er nauwelijks verkorte opleidingen. Vaak worden er extra eisen aan vmbo’ers gesteld om toegelaten te kunnen worden tot de verkorte opleidingen, maar er zijn ook verkorte opleidingen waar dat niet het geval is. Voor een deel van de verkorte opleidingen is het havo-diploma nodig.

Studieduur

Naast een overzicht van de verkorte opleidingen wordt in de notitie ook een eerste beeld gegeven van de feitelijke studieduur: het aantal schooljaren dat leerlingen nodig hebben voor het behalen van het diploma van een niveau 4 opleiding. Het gemiddelde ligt rond de 4 jaar. Een deel doet er korter dan vier jaar over, maar een aanzienlijk deel kost het toch 5 of 6 jaar om dat diploma te halen.

Lees hier de Inventarisatie verkorte bol-opleidingen niveau 4 (pdf)

Verkorte bol-opleidingen niveau 4
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan

,

Een onderzoek naar de Borissystematiek van SBB

Waarom is de ene jongere uit vso en pro wel succesvol op de arbeidsmarkt en de andere niet? Hoe zorg je dat jongeren niet alleen werk vinden, maar ook werk houden? En (hoe) is dat terug te vinden in de Borissystematiek? Naar deze en andere vragen deed ecbo op verzoek van SBB onderzoek.

Beleidsontwikkeling van onderop

,

Wat het beroepsonderwijs kan leren van innovatieve praktijken in andere sectoren

Vergelijkbaar met de discussies in het onderwijs, wordt ook in andere sectoren gesproken over (her)waardering van de vakkennis en -ervaring van de professional. Wat kan het onderwijs leren van innovatieve praktijken van professionals in andere sectoren?

Gerelateerd nieuws

2004, 2016

Eerste resultaten project Doorstroom mbo-hbo

20 april 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste resultaten project Doorstroom mbo-hbo

Tijdens de Studiekeuzeconferentie Op donderdag 17 maart presenteerde José Mulder de eerste resultaten van het onderzoek naar de doorstroom mbo-hbo tijdens de Studiekeuzeconferentie van Studiekeuze123. http://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2016/12/Doorstroomproject.jpg Op de studiekeuzeconferentie van [...]

1804, 2016

Evaluatie vernieuwing vmbo

18 april 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie vernieuwing vmbo

Nieuw onderzoek toegekend aan ecbo Een consortium onder leiding van ecbo gaat de evaluatie van de vernieuwing van het vmbo uitvoeren. De onderzoekers gaan na hoe scholen de vernieuwing van het vmbo invoeren, [...]

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone