Verkorte bol-opleidingen niveau 4

Home / Portfolio / Verkorte bol-opleidingen niveau 4

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Verkorte bol-opleidingen niveau 4

Hoeveel mbo-opleidingen korter dan 4 jaar zijn er al?

Auteur(s): Regina Petit, Jan Neuvel en Wil van Esch
Publicatiedatum: april 2011

In het Actieplan mbo Focus op vakmanschap 2011-2015 stelt de minister van OCW voor om de opleidingsduur van veel niveau 4-opleidingen terug te brengen van 4 naar 3 jaar. Hoeveel opleidingen korter dan 4 jaar zijn er eigenlijk al? Ecbo zocht het uit.

Er bestaan al verkorte opleidingen op niveau 4, zoals versnelde trajecten voor aansluitende studies in het mbo en hbo. Om hoeveel opleidingen het gaat, in welke sectoren ze voorkomen, of ze breed voorkomen (bij alle, veel of weinig onderwijsinstellingen) en of er extra toelatingseisen worden gesteld is niet bekend. Op verzoek van de MBO Raad stelde ecbo een overzicht op van de bestaande verkorte opleidingen.

Resultaten

Met name in de sector Economie & Handel worden al relatief veel opleidingen verkort aangeboden, in mindere mate ook in de sector Zorg & Welzijn. In de sectoren Techniek en Landbouw zijn er nauwelijks verkorte opleidingen. Vaak worden er extra eisen aan vmbo’ers gesteld om toegelaten te kunnen worden tot de verkorte opleidingen, maar er zijn ook verkorte opleidingen waar dat niet het geval is. Voor een deel van de verkorte opleidingen is het havo-diploma nodig.

Studieduur

Naast een overzicht van de verkorte opleidingen wordt in de notitie ook een eerste beeld gegeven van de feitelijke studieduur: het aantal schooljaren dat leerlingen nodig hebben voor het behalen van het diploma van een niveau 4 opleiding. Het gemiddelde ligt rond de 4 jaar. Een deel doet er korter dan vier jaar over, maar een aanzienlijk deel kost het toch 5 of 6 jaar om dat diploma te halen.

Lees hier de Inventarisatie verkorte bol-opleidingen niveau 4 (pdf)

Verkorte bol-opleidingen niveau 4
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

106, 2017

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Conferentie aansluiting mbo-hbo

Verbetering aansluiting mbo-hbo: wat werkt? Resultaten van lopend onderzoek

Doorstroom mbo-hbo staat breed is de belangstelling. Mbo’ers vallen steeds vaker uit op het hbo en switchen bovendien ook steeds meer. Onduidelijk is waarom dit gebeurt. Ook is onduidelijk wat het effect is van de uiteenlopende initiatieven die mbo- en hbo-instellingen ontplooien om voortijdige uitval tegen te gaan. Vandaar dat er een driejarig onderzoek is opgezet naar de vraag hoe de aansluiting mbo-hbo verbeterd kan worden. Het onderzoek loopt nu bijna 2 jaar en op 1 juni 2017 presenteerden de onderzoekers de resultaten tot dan toe.

2505, 2017

Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

25 mei 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

José Mulder en Joris Cuppen in TH&MA Hoger Onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone