Van postbode tot regisseur

Home / Portfolio / Van postbode tot regisseur

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Van postbode tot regisseur

De horizontale dialoog in het mbo

Auteur(s): Louise van de Venne en Régina Petit
Publicatiedatum: oktober 2011

Wat is goed bestuur? Hoe voeren mbo’s in dit kader de horizontale dialoog, in zowel centrale als decentrale besturingsmodellen? En draagt dit volgens hen bij aan de verbetering van de onderwijskwaliteit?

In alle onderwijslagen, ook in het mbo, is er de laatste jaren een toenemende aandacht voor de wijze waarop onderwijsinstellingen worden bestuurd. Een terugtredende overheid en een stijgende vraag naar maatwerk dragen hier aan bij. Met de invoering van de Governance Code BVE in 2006 werden mbo’s binnen een kader van bepalingen en richtlijnen zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij het bestuur vormgeven.

Zelfregulering

De veronderstelling is dat de naleving van de code leidt tot zelfregulering binnen de instellingen, waardoor het toezicht vanuit de overheid (verticale verantwoording) kan worden beperkt. Het is echter nog maar de vraag of we inmiddels van echte zelfregulering (horizontale verantwoording) kunnen spreken of dat de zelfregulering vooral bepaald wordt door het verticale toezicht. Ook kunnen we ons afvragen op het niveau van de onderwijsprofessional of de extra ruimte die daar geboden wordt wel effectief benut wordt.

Geen garantie

Het op de kaart zetten van een goed kwaliteitszorgsysteem alleen garandeert nog niet dat de onderwijskwaliteit verbetert. Het is zelfs denkbaar dat een nieuw kwaliteitszorgsysteem tot minder efficiëntie en een toename van bureaucratie leidt. Ecbo-onderzoekers Louise van de Venne en Régina Petit bespreken deze kwestie in het artikel Van postbode tot regisseur. De horizontale dialoog in het mbo.

Van postbode tot regisseur
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

803, 2017

Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

8 maart 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

Opvolger Henny Morshuis

Huub Dekkers wordt per 1 juni 2017 de nieuwe algemeen directeur van onderwijskundig adviesbureau CINOP. Hij volgt Henny Morshuis op die negen jaar aan het roer stond van de onderneming. Morshuis gaat deze zomer met pensioen en zal projecten blijven uitvoeren als zelfstandig adviseur.

2909, 2016

Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

29 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

Presentatie doorstroom mbo-hbo

Minister Bussemaker nodigde maandag 29 augustus bestuurders van mbo’s en hogescholen uit om het te hebben over doorstroom van mbo naar hbo. In het kader van de gelijke kansen-alliantie wil de minister ervoor zorgen dat de overgang tussen mbo en hbo soepeler gaat verlopen. Om de bijeenkomst af te trappen verzorgde José Mulder (ecbo) een presentatie over de doorstroom van mbo naar hbo waarin de nadruk lag cijfers en feiten.

409, 2016

MBO van de toekomst

4 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor MBO van de toekomst

Schuurt langs de grenzen van de wet?

Het mbo zit niet stil als het gaat om mbo2025. Zo zijn er 11 scholen die een consortium vormen en zo als partner deelnemen in de Nationale Denktank 2016 die als thema ‘het beroepsonderwijs van de toekomst’ heeft.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone