Van postbode tot regisseur

Home / Portfolio / Van postbode tot regisseur
Van postbode tot regisseur 2016-12-21T21:14:57+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Van postbode tot regisseur

De horizontale dialoog in het mbo

Auteur(s): Louise van de Venne en Régina Petit
Publicatiedatum: oktober 2011

Wat is goed bestuur? Hoe voeren mbo’s in dit kader de horizontale dialoog, in zowel centrale als decentrale besturingsmodellen? En draagt dit volgens hen bij aan de verbetering van de onderwijskwaliteit?

In alle onderwijslagen, ook in het mbo, is er de laatste jaren een toenemende aandacht voor de wijze waarop onderwijsinstellingen worden bestuurd. Een terugtredende overheid en een stijgende vraag naar maatwerk dragen hier aan bij. Met de invoering van de Governance Code BVE in 2006 werden mbo’s binnen een kader van bepalingen en richtlijnen zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij het bestuur vormgeven.

Zelfregulering

De veronderstelling is dat de naleving van de code leidt tot zelfregulering binnen de instellingen, waardoor het toezicht vanuit de overheid (verticale verantwoording) kan worden beperkt. Het is echter nog maar de vraag of we inmiddels van echte zelfregulering (horizontale verantwoording) kunnen spreken of dat de zelfregulering vooral bepaald wordt door het verticale toezicht. Ook kunnen we ons afvragen op het niveau van de onderwijsprofessional of de extra ruimte die daar geboden wordt wel effectief benut wordt.

Geen garantie

Het op de kaart zetten van een goed kwaliteitszorgsysteem alleen garandeert nog niet dat de onderwijskwaliteit verbetert. Het is zelfs denkbaar dat een nieuw kwaliteitszorgsysteem tot minder efficiëntie en een toename van bureaucratie leidt. Ecbo-onderzoekers Louise van de Venne en Régina Petit bespreken deze kwestie in het artikel Van postbode tot regisseur. De horizontale dialoog in het mbo.

Van postbode tot regisseur
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2017-04-04T20:18:45+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

1112, 2017

Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

By | 11 december 2017|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

Focus op verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop

Per 1 januari zal Rob Martens, die momenteel wetenschappelijk directeur van ecbo is, een rol opnemen als wetenschappelijk directeur van het NIVOZ. Zijn rol bij ecbo zal zich hierdoor meer gaan richten op het verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop. Hij blijft als Strategisch adviseur onderzoek aan ecbo verbonden.

311, 2017

Vacature: Senior Onderzoeker v/m

By | 3 november 2017|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Senior Onderzoeker v/m

Vacature bij ecbo

Wij zijn op zoek naar een Senior Onderzoeker die geïnspireerd is door het thema ‘leren’. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone