Van eenheid naar verscheidenheid

Home / Portfolio / Van eenheid naar verscheidenheid

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Van eenheid naar verscheidenheid

innovatie, beroepsonderwijs en arbeidsmarkt

Auteur(s): Jan Peter van den Toren, Marc van der Meer & Tammy Lie
Publicatiedatum: december 2015

Publiek-private samenwerking wordt steeds belangrijker in het beroepsonderwijs. Hoe ontwikkelen zich de innovatie en de samenwerking van actoren in regio’s en sectoren en welke rol is daarbij weggelegd voor het beroepsonderwijs? Welke institutionele veronderstellingen worden daarover gehanteerd in het huidige beleidsmodel? En wat leren we daaruit voor de verdere vormgeving van publiek-private samenwerking in het mbo?

Om deze vragen te beantwoorden, is een exploratieve studie uitgevoerd met als doel de beleidsuitgangspunten te ordenen en daaruit de randvoorwaarden voor publiek-private samenwerking af te leiden. Voor twee regio’s en twee sectoren brachten de onderzoekers de verhouding tussen innovatie, de arbeidsmarkt en het toeleverende beroepsonderwijs feitelijk in kaart: de topsector Agri & Food, de topsector Creatieve Industrie, Twente en Noord-Holland-Noord.

Samenwerking onderwijs-bedrijfsleven

Of de recente veranderingen in het beleidskader bevorderlijk zijn voor de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs, is afhankelijk van een aantal factoren. Deze verkenning vergelijkt de innovatiestrategieën van bedrijven en hun afstand tot de innovatie frontier. Het is daarnaast van belang of bedrijven zich in een regionaal innovatiesysteem bevinden, waar ze van elkaar kunnen leren en een gezamenlijk opleidingsaanbod kunnen ontwikkelen. Ten slotte is de organisatiegraad van het bedrijfsleven een belangrijke eigenschap als conditie voor samenwerking.

Tweede publicatie

Deze publicatie is de tweede van twee verkennende studies met middelen van de Stichting Max Goote Bijzondere Leerstoelen. De eerste studie ging over toerustingsagenda van het beroepsonderwijs, deze tweede studie behandelt de verhouding tussen beroepsonderwijs, innovatie en arbeidsmarkt.

Van eenheid naar verscheidenheid
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone