Van eenheid naar verscheidenheid

Home / Portfolio / Van eenheid naar verscheidenheid

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Van eenheid naar verscheidenheid

innovatie, beroepsonderwijs en arbeidsmarkt

Auteur(s): Jan Peter van den Toren, Marc van der Meer & Tammy Lie
Publicatiedatum: december 2015

Publiek-private samenwerking wordt steeds belangrijker in het beroepsonderwijs. Hoe ontwikkelen zich de innovatie en de samenwerking van actoren in regio’s en sectoren en welke rol is daarbij weggelegd voor het beroepsonderwijs? Welke institutionele veronderstellingen worden daarover gehanteerd in het huidige beleidsmodel? En wat leren we daaruit voor de verdere vormgeving van publiek-private samenwerking in het mbo?

Om deze vragen te beantwoorden, is een exploratieve studie uitgevoerd met als doel de beleidsuitgangspunten te ordenen en daaruit de randvoorwaarden voor publiek-private samenwerking af te leiden. Voor twee regio’s en twee sectoren brachten de onderzoekers de verhouding tussen innovatie, de arbeidsmarkt en het toeleverende beroepsonderwijs feitelijk in kaart: de topsector Agri & Food, de topsector Creatieve Industrie, Twente en Noord-Holland-Noord.

Samenwerking onderwijs-bedrijfsleven

Of de recente veranderingen in het beleidskader bevorderlijk zijn voor de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs, is afhankelijk van een aantal factoren. Deze verkenning vergelijkt de innovatiestrategieën van bedrijven en hun afstand tot de innovatie frontier. Het is daarnaast van belang of bedrijven zich in een regionaal innovatiesysteem bevinden, waar ze van elkaar kunnen leren en een gezamenlijk opleidingsaanbod kunnen ontwikkelen. Ten slotte is de organisatiegraad van het bedrijfsleven een belangrijke eigenschap als conditie voor samenwerking.

Tweede publicatie

Deze publicatie is de tweede van twee verkennende studies met middelen van de Stichting Max Goote Bijzondere Leerstoelen. De eerste studie ging over toerustingsagenda van het beroepsonderwijs, deze tweede studie behandelt de verhouding tussen beroepsonderwijs, innovatie en arbeidsmarkt.

Van eenheid naar verscheidenheid
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone