Toerusting over de levensloop

Home / Portfolio / Toerusting over de levensloop

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Toerusting over de levensloop

Naar een verbindende leerarchitectuur in het (beroeps)onderwijs

Auteur(s): Judith van der Veer (VU), Marc van der Meer (Tilburg Law School) & Anton Hemerijck (VU)
Publicatiedatum: januari 2015

Met de beschrijving van de levensloop van twee fictieve jongeren illustreren de auteurs van Toerusting over de levensloop een beschouwing over institutionele herijking op het grensvlak van onderwijs en arbeidsmarkt.

Het beroepsonderwijs bevindt zich in een complex en dynamisch krachtenveld. De vraag naar personeel en de eisen die het bedrijfsleven aan vakmensen stelt, zijn voortdurend in beweging, net als kwaliteitscriteria en de opleidingsvoorkeuren van studenten. De dynamiek van het krachtenveld vraagt van het beroepsonderwijs een voortdurende herijking van de opbrengsten als initiële onderwijsvoorziening.

Positie mbo

Achter deze aanpassingsagenda gaat evenwel een groter vraagstuk schuil: dat van de positie van het middelbaar beroepsonderwijs als collectieve maatschappelijke voorziening. Met de vergaande technologische veranderingen op de arbeidsmarkt en de aanpassingen in de leerlingenstromen, is het dringend nodig om een langetermijnvisie te ontwikkelen op de structuur, toegankelijkheid en positionering van het beroepsonderwijs. Bijzondere aandacht vraagt de plaats van het beroepsonderwijs in de levensloop.

Trends in levensloop

Deze publicatie illustreert deze vraagstukken aan de hand van de levensloop van twee fictieve jongeren, Tamara en Dennis. Welke maatschappelijke ontwikkelingen en sociaaleconomische trends worden in hun levensloop zichtbaar? Via deze denkoefening komen de auteurs uit bij de vraag naar de noodzaak van een toerustingsagenda voor het middelbaar beroepsonderwijs.

Meer informatie

Dit position paper is uitgevoerd door het Talma Instituut, Vrije Universiteit Amsterdam (VU) in opdracht van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo).
  • Dr. Judith van der Veer, postdoc en docent bestuur en beleid aan de Vrije Universiteit Amsterdam
  • Prof. dr. Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt, ReflecT, Tilburg Law School, en verbonden aan SBB
  • Prof. dr. Anton Hemerijck, hoogleraar Institutionele Beleidsanalyse, Vrije Universiteit Amsterdam, Professor of Social Policy, London School of Economics and Political Science
Toerusting over de levensloop
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

110, 2016

Publiek-private samenwerking

1 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, Kennisverspreiding|Tags: , , |0 reacties

Column Rob Martens uit Dimensies 26 (oktober 2016)

Bedrijfsleven en onderwijs werken samen, ook in het mbo. Maar soms is publiek-private samenwerking ook schimmig.

Gerelateerde events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone