Toerusting over de levensloop

Home / Portfolio / Toerusting over de levensloop

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Toerusting over de levensloop

Naar een verbindende leerarchitectuur in het (beroeps)onderwijs

Auteur(s): Judith van der Veer (VU), Marc van der Meer (Tilburg Law School) & Anton Hemerijck (VU)
Publicatiedatum: januari 2015

Met de beschrijving van de levensloop van twee fictieve jongeren illustreren de auteurs van Toerusting over de levensloop een beschouwing over institutionele herijking op het grensvlak van onderwijs en arbeidsmarkt.

Het beroepsonderwijs bevindt zich in een complex en dynamisch krachtenveld. De vraag naar personeel en de eisen die het bedrijfsleven aan vakmensen stelt, zijn voortdurend in beweging, net als kwaliteitscriteria en de opleidingsvoorkeuren van studenten. De dynamiek van het krachtenveld vraagt van het beroepsonderwijs een voortdurende herijking van de opbrengsten als initiële onderwijsvoorziening.

Positie mbo

Achter deze aanpassingsagenda gaat evenwel een groter vraagstuk schuil: dat van de positie van het middelbaar beroepsonderwijs als collectieve maatschappelijke voorziening. Met de vergaande technologische veranderingen op de arbeidsmarkt en de aanpassingen in de leerlingenstromen, is het dringend nodig om een langetermijnvisie te ontwikkelen op de structuur, toegankelijkheid en positionering van het beroepsonderwijs. Bijzondere aandacht vraagt de plaats van het beroepsonderwijs in de levensloop.

Trends in levensloop

Deze publicatie illustreert deze vraagstukken aan de hand van de levensloop van twee fictieve jongeren, Tamara en Dennis. Welke maatschappelijke ontwikkelingen en sociaaleconomische trends worden in hun levensloop zichtbaar? Via deze denkoefening komen de auteurs uit bij de vraag naar de noodzaak van een toerustingsagenda voor het middelbaar beroepsonderwijs.

Meer informatie

Dit position paper is uitgevoerd door het Talma Instituut, Vrije Universiteit Amsterdam (VU) in opdracht van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo).
  • Dr. Judith van der Veer, postdoc en docent bestuur en beleid aan de Vrije Universiteit Amsterdam
  • Prof. dr. Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt, ReflecT, Tilburg Law School, en verbonden aan SBB
  • Prof. dr. Anton Hemerijck, hoogleraar Institutionele Beleidsanalyse, Vrije Universiteit Amsterdam, Professor of Social Policy, London School of Economics and Political Science
Toerusting over de levensloop
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Gerelateerd nieuws

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone