Toegankelijkheid mbo 2-opleidingen

Home / Portfolio / Toegankelijkheid mbo 2-opleidingen

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Toegankelijkheid mbo 2-opleidingen

Verkennend onderzoek

Auteur(s): José Hermanussen, Annemarie Groot, Rob Schipperheijn, m.m.v. Hester Smulders & Jan Neuvel
Publicatiedatum: december 2014

Vanuit het vmbo- en mbo-veld heeft de MBO Raad signalen ontvangen die erop wijzen dat mbo-instellingen leerlingen (hebben moeten) afwijzen voor een mbo 2-opleiding.

Ook heeft de raad signalen ontvangen dat zich plaatsingsproblemen voordoen als gevolg van een steeds groter wordend spanningsveld tussen de wensen van de deelnemer enerzijds en de mogelijkheden van instellingen en bijvoorbeeld de beschikbaarheid van relevante stageplaatsen anderzijds.

Onduidelijkheid

Het is nog onduidelijk in hoeverre de signalen, vergeleken met voorafgaande jaren, op een algemene trendbreuk in het mbo-veld wijzen. En als daar sprake van is, wat de oorzaken en gevolgen daarvan zijn.

Verkennend onderzoek

Dat is de reden dat de MBO Raad ecbo heeft gevraagd een verkennend onderzoek te verrichten naar de toegankelijkheid van mbo-niveau 2. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode juli tot november 2014. Deze publicatie beschrijft de aanpak en resultaten van het onderzoek en geeft afsluitend aanbevelingen voor vervolgonderzoek.

Toegankelijkheid mbo 2-opleidingen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678
Rob Schipperheyn, MSc.
Rob Schipperheyn, MSc.Onderzoeker
06-10015879

Gerelateerde publicaties

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerde events

Leergang mbo 2017 – Seminar 2

9 mei @ 13:00 - 19:30

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone