Taalniveaus op het mbo

Home / Portfolio / Taalniveaus op het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Taalniveaus op het mbo

De leesvaardigheid van Nederlandse mbo’ers in (inter)nationaal perspectief

Auteur(s): Annemarie Groot, Willem Houtkoop, Paul Steehouder en Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2015

Deze publicatie gaat over de taalvaardigheid van mbo’ers en wat we daarover uit onderzoek weten. Hoe staat de taalvaardigheid van Nederlandse mbo’ers ervoor vergeleken met mbo’ers in andere landen en vergeleken met jongeren van andere opleidingsniveaus en in Nederland?

Maar ook andere vragen komen aan bod: hoe is de taalvaardigheid van jongeren ontwikkeld door de tijd? Is er een relatie tussen het taalniveau van mbo’ers en hun achtergrondkenmerken? En hoe gebruiken mbo’ers lees- en schrijfvaardigheden op het werk en in het dagelijks leven?

Internationaal vergelijkende onderzoeken

Om deze vragen te beantwoorden maken de onderzoekers gebruik van meerdere internationaal vergelijkende onderzoeken naar taal- en rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen: IALS, ALL, PISA en PIAAC. Er wordt een zo compleet mogelijk beeld geschetst hoe het er met de taalvaardigheid van de Nederlandse mbo’ers voor staat.

Aandacht voor Nederlandse taal in het mbo

Taal- en rekenvaardigheden zijn van doorslaggevend belang voor het succes van studenten in hun onderwijscarrière. Vanwege zorgen over het taalniveau van Nederlandse jongeren was er de afgelopen jaren hernieuwde aandacht voor Nederlandse taal als onderdeel van het curriculum in het middelbaar beroepsonderwijs.

Taalniveaus op het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

1007, 2017

Classroom Escape21 daagt uit meer van jezelf te vragen

10 juli 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Classroom Escape21 daagt uit meer van jezelf te vragen

Classroom Escape21: dé manier om te werken aan 21ste-eeuwse vaardigheden in de les

Op 30 juni 2017 vond weer een open inschrijving variant plaats van Classroom Escape21. Docenten gingen op een spannende en vernieuwende manier aan de slag met 21ste-eeuwse vaardigheden.

1506, 2017

Laaggeletterden centraal

15 juni 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Laaggeletterden centraal

Tweejarig onderzoek van Welten-instituut en ecbo

In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek gestart dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1005, 2017

Classroom Escape21

10 mei 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Classroom Escape21

Vind de sleutel voor de klas van morgen

Op 30 juni 2017 is het zover: dan beginnen onderzoekers, trainers en adviseurs aan een nieuwe editie van Classroom Escape21. Voor alle docenten die op een spannende en vernieuwende manier aan de slag willen met 21ste-eeuwse vaardigheden.

Gerelateerd events

Classroom Escape21

10 november @ 09:30 - 16:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone