Stimuleren van leven lang leren

Home / Portfolio / Stimuleren van leven lang leren

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Stimuleren van leven lang leren

Een internationaal verkennende analyse

Auteur(s): Gerla Breugel (ROA), Patricia Gielen (IVA), Andries de Grip (ROA) & Loek Nieuwenhuis (IVA)
Publicatiedatum: november 2012

De Europese beleidsagenda staat vol met initiatieven om de kenniseconomie een nieuwe impuls te geven. In Stimuleren van leven lang leren zoomen de auteurs in op ontwikkelingen die zich elders in Europa voltrekken op dit terrein van wat onder één noemer wordt genoemd ‘een leven lang leren’.

De deelname aan een leven lang leren in Nederland blijft achter bij de beleidsdoelstellingen. De EU-doelstelling is al wel behaald, maar we blijven achter bij de eigen ambities. Sterker nog: de ontwikkeling van het deelnamecijfer aan een leven lang leren lijkt te stagneren.

Regulering

Verschillende publicaties hebben verschillende verklaringen voor deze ontwikkeling opgeleverd, die echter geen van alle afdoende lijken. De onderzoekers van ecbo veronderstellen dat een passende verklaring gezocht moet worden in het ontbreken van reguleringsmaatregelen.

Internationale vergelijking

De auteurs bespreken drie van deze maatregelen – de financiering, de wettelijke regeling en toegankelijkheid van leven lang leren – in vier landen met een relatief hoge deelname in postinitiële scholing en tegelijkertijd een uiteenlopende traditie op dit terrein: Denemarken, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Actieve rol

De auteurs zijn terughoudend over de vraag of Nederland van deze ervaringen veel kan leren. Ze pleiten echter wel voor een actieve rol van de overheid bij het verdere initiëren van een leven lang leren. Daarbij zou sprake moeten zijn van een integrale benadering en experimenten op lokaal niveau, waarvan de goede voorbeelden verder verspreid kunnen worden.

Meer weten? Download de publicatie Stimuleren van leven lang leren. Een internationaal verkennende analyse. Dit onderzoek is uitgevoerd door IVA Beleidsadvies, Universiteit Tilburg en het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), Universiteit Maastricht in opdracht van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo).

Stimuleren van leven lang leren
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerde bijeenkomsten

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone