Sterk punt. De werking van Servicepunten Techniek.

Home / Portfolio / Sterk punt. De werking van Servicepunten Techniek.

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Sterk punt. De werking van Servicepunten Techniek.

Een advies over te nemen vervolgstappen

Auteur(s): Karel Kans, Matthieu Mes
Publicatiedatum: december 2015

Ecbo onderzocht in samenwerking met CINOP Advies de werking van Servicepunten Techniek. Ondernemers in de technische branche kunnen binnen het Servicepunt Techniek (SPT) terecht voor informatie en advies op het gebied van personeel. Het servicepunt wil werkzoekenden of met ontslag bedreigde technici direct bemiddelen naar (ander) werk. Het onderzoek vond plaats in opdracht van A+O Metalektro.

Sociale partners van A+O hebben binnen het Sectorplan Metalektro ruimte gecreëerd om bestaande SPT’s te updaten en uit te breiden met enkele nieuwe SPT’s (in wording). Ter voorbereiding hierop is een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de werking van de huidige SPT’s en het formuleren van een advies over de te nemen vervolgstappen.

Resultaten van het onderzoek laten zien dat de SPT’s op een aantal punten overeenkomsten vertonen, maar dat er ook verschillen zijn waar te nemen. Deze verschillen zitten vooral in:

  • type activiteiten (wel of geen arbeidsbemiddeling, faciliteren van scholing);
  • wel of niet aanpakken specifieke thema’s (bijvoorbeeld op het gebied van stage of bemiddeling van specifieke doelgroepen);
  • financiering (mate waarin budget beschikbaar is);
  • samenstelling (type organisaties dat bij een SPT is aangesloten en rol van iedere betrokkene);
  • fase in ontwikkeling (sommige SPT’s zijn recent (her)gestart en bouwen op, andere SPT’s zijn in volle uitvoering).
A+O Metalektro heeft op basis van dit onderzoeksrapport SPT’s de mogelijkheid gegeven gericht met een aantal verbeterpunten en acties aan de slag te gaan.
Sterk punt. De werking van Servicepunten Techniek.
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerde bijeenkomsten

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone