Sociaal kapitaal in het mbo

/Sociaal kapitaal in het mbo
Sociaal kapitaal in het mbo 2016-12-21T21:15:51+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Sociaal kapitaal in het mbo

Slagboom of hefboom? Onderzoek onder mbo’ers en docenten

Auteur(s): Wil van Esch, Régina Petit, Jan Neuvel en Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: september 2011

Een goed sociaal netwerk – ook wel sociaal kapitaal – wordt als uitermatige nuttig gezien. Maar wat heb je er precies aan? Ecbo onderzocht de betekenis van sociaal kapitaal voor opleiding, stage en werk van mbo’ers

Kapitaal verwijst naar iets waardevols. Bij sociaal kapitaal zijn dat de relaties tussen mensen.  Het kan dan gaan om mensen uit het gezin, de familie, vrienden of mensen die je via studie of werk of vrijetijdsactiviteiten leert kennen. De voordelen van deze relaties variëren van een gelukkiger leven tot het vinden van een betere baan.

In kaart

Het hebben van een groot netwerk is echter nog geen garantie voor deze voordelen. Hoe sociaal kapitaal werkt bij jongeren – meer specifiek mbo’ers – en hoe het kan bijdragen aan hun leerloopbaan, is nog niet eerder onderzocht. Ecbo brengt in deze kwantitatieve studie het netwerk van familie, vrienden en kennissen van zo’n 1.600 mbo’ers in kaart.

Waardevol

Sociaal kapitaal in het mbo: slagboom of hefboom? geeft aan de hand van een methode waarin toegang tot bepaalde beroepen en bepaalde hulpbronnen wordt gemeten, een inkijkje in de netwerken van jongeren en de betekenis daarvan voor opleiding, stage en beroep. Een belangrijke bevinding is dat omvang, diversiteit en status van het netwerk wel enig belang hebben, maar dat vooral de toegang tot specifieke hulpbronnen waardevol is.

Weinig aandacht

Uit het verkennend kwalitatieve deel van de publicatie – een onderzoek onder docenten – blijkt dat sociaal kapitaal nog weinig expliciete aandacht krijgt in het mbo. Een punt van aandacht voor de toekomst. Naast het volledige rapport is er een handige samenvatting verschenen.

Ook in de nieuwsbrief Dimensies (nr 6, oktober 2011) wordt uitgebreid aandacht besteed aan sociaal kapitaal.

Sociaal kapitaal in het mbo
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2018-04-17T13:44:15+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

Gerelateerd nieuws

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

By | 2 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

2504, 2018

Geef je mening over het lerarenregister

By | 25 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Geef je mening over het lerarenregister

BVMBO: het debat en de regie over het register hoort bij de docent

De laatste weken is de situatie rondom de onderwijscoöperatie en het lerarenregister veelvuldig in het nieuws geweest en onderwerp van debat in de Tweede Kamer. Ook de PO Raad, VO Raad, MBO Raad en bestuurders lieten zich horen. Onder druk van de Tweede Kamer heeft de Onderwijscoöperatie besloten zich niet meer te bemoeien met het lerarenregister en de ondersteuning van het register terug te geven aan het ministerie.

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email