Sociaal kapitaal in het mbo

Home / Portfolio / Sociaal kapitaal in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Sociaal kapitaal in het mbo

Slagboom of hefboom? Onderzoek onder mbo’ers en docenten

Auteur(s): Wil van Esch, Régina Petit, Jan Neuvel en Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: september 2011

Een goed sociaal netwerk – ook wel sociaal kapitaal – wordt als uitermatige nuttig gezien. Maar wat heb je er precies aan? Ecbo onderzocht de betekenis van sociaal kapitaal voor opleiding, stage en werk van mbo’ers

Kapitaal verwijst naar iets waardevols. Bij sociaal kapitaal zijn dat de relaties tussen mensen.  Het kan dan gaan om mensen uit het gezin, de familie, vrienden of mensen die je via studie of werk of vrijetijdsactiviteiten leert kennen. De voordelen van deze relaties variëren van een gelukkiger leven tot het vinden van een betere baan.

In kaart

Het hebben van een groot netwerk is echter nog geen garantie voor deze voordelen. Hoe sociaal kapitaal werkt bij jongeren – meer specifiek mbo’ers – en hoe het kan bijdragen aan hun leerloopbaan, is nog niet eerder onderzocht. Ecbo brengt in deze kwantitatieve studie het netwerk van familie, vrienden en kennissen van zo’n 1.600 mbo’ers in kaart.

Waardevol

Sociaal kapitaal in het mbo: slagboom of hefboom? geeft aan de hand van een methode waarin toegang tot bepaalde beroepen en bepaalde hulpbronnen wordt gemeten, een inkijkje in de netwerken van jongeren en de betekenis daarvan voor opleiding, stage en beroep. Een belangrijke bevinding is dat omvang, diversiteit en status van het netwerk wel enig belang hebben, maar dat vooral de toegang tot specifieke hulpbronnen waardevol is.

Weinig aandacht

Uit het verkennend kwalitatieve deel van de publicatie – een onderzoek onder docenten – blijkt dat sociaal kapitaal nog weinig expliciete aandacht krijgt in het mbo. Een punt van aandacht voor de toekomst. Naast het volledige rapport is er een handige samenvatting verschenen.

Ook in de nieuwsbrief Dimensies (nr 6, oktober 2011) wordt uitgebreid aandacht besteed aan sociaal kapitaal.

Sociaal kapitaal in het mbo
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone