Sociaal kapitaal in het mbo

Home / Portfolio / Sociaal kapitaal in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Sociaal kapitaal in het mbo

Slagboom of hefboom? Onderzoek onder mbo’ers en docenten

Auteur(s): Wil van Esch, Régina Petit, Jan Neuvel en Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: september 2011

Een goed sociaal netwerk – ook wel sociaal kapitaal – wordt als uitermatige nuttig gezien. Maar wat heb je er precies aan? Ecbo onderzocht de betekenis van sociaal kapitaal voor opleiding, stage en werk van mbo’ers

Kapitaal verwijst naar iets waardevols. Bij sociaal kapitaal zijn dat de relaties tussen mensen.  Het kan dan gaan om mensen uit het gezin, de familie, vrienden of mensen die je via studie of werk of vrijetijdsactiviteiten leert kennen. De voordelen van deze relaties variëren van een gelukkiger leven tot het vinden van een betere baan.

In kaart

Het hebben van een groot netwerk is echter nog geen garantie voor deze voordelen. Hoe sociaal kapitaal werkt bij jongeren – meer specifiek mbo’ers – en hoe het kan bijdragen aan hun leerloopbaan, is nog niet eerder onderzocht. Ecbo brengt in deze kwantitatieve studie het netwerk van familie, vrienden en kennissen van zo’n 1.600 mbo’ers in kaart.

Waardevol

Sociaal kapitaal in het mbo: slagboom of hefboom? geeft aan de hand van een methode waarin toegang tot bepaalde beroepen en bepaalde hulpbronnen wordt gemeten, een inkijkje in de netwerken van jongeren en de betekenis daarvan voor opleiding, stage en beroep. Een belangrijke bevinding is dat omvang, diversiteit en status van het netwerk wel enig belang hebben, maar dat vooral de toegang tot specifieke hulpbronnen waardevol is.

Weinig aandacht

Uit het verkennend kwalitatieve deel van de publicatie – een onderzoek onder docenten – blijkt dat sociaal kapitaal nog weinig expliciete aandacht krijgt in het mbo. Een punt van aandacht voor de toekomst. Naast het volledige rapport is er een handige samenvatting verschenen.

Ook in de nieuwsbrief Dimensies (nr 6, oktober 2011) wordt uitgebreid aandacht besteed aan sociaal kapitaal.

Sociaal kapitaal in het mbo
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen meer en meer in aanraking met informatie over het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er vaak sprake is van zogenoemde ‘neuromythen’: uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Laaggeletterden centraal

15 juni 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Laaggeletterden centraal

Tweejarig onderzoek van Welten-instituut en ecbo

In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek gestart dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone