Smal versus breed beroepsonderwijs

Home / Portfolio / Smal versus breed beroepsonderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Smal versus breed beroepsonderwijs

Arbeidsmarktpositie en curriculumkenmerken van smalle versus brede mbo-opleidingen

Auteur(s):
 Johan Coenen, Hans Heijke en Christoph Meng (ROA)
Publicatiedatum: maart 2013

Smal of breed opleiden vormt een steeds terugkerende vraag in het beroepsonderwijs. Zijn afgestudeerden gebaat bij meer algemene vaardigheden of juist bij meer beroepsgerichte vaardigheden? In opdracht van ecbo onderzocht ROA de arbeidsmarktpositie van smal en breed opgeleide mbo’ers.

Smalle gespecialiseerde opleidingen geven de afgestudeerden uitzicht op een goed functioneren in een specifiek beroepsdomein. Brede opleidingen bieden weliswaar minder specialistische kennis, maar geven de afgestudeerden bij een minder gunstig arbeidsmarktperspectief in dat specifieke beroepsdomein de mogelijkheid om uit te wijken naar andere beroepsdomeinen.

Algemeen versus specifiek

Naar aanleiding van het Actieplan ‘Focus op Vakmanschap’ is wederom een discussie ontstaan over de verhouding tussen deze algemene en beroepsspecifieke vaardigheden die in het beroepsonderwijs worden aangeleerd. Deze discussie is zowel elementair – waar staat het beroepsonderwijs voor – als principieel: waar hoort het onderwijs aan bij te dragen?

Aanbod afstemmen

De discussie is ook actueel door zowel de versobering in de bekostiging van het beroepsonderwijs als de grote dynamiek die op de arbeidsmarkt bestaat, waardoor beroepen zich snel ontwikkelen. Het is ondoenlijk om het aanbod van opleidingen precies af te stemmen op zowel de toekomstige werkgelegenheid in beroepen als op veranderingen in het beroep zelf. Aan de ander kant dient voorkomen worden dat werkgevers teveel moeten investeren in ontbrekende kennis en vaardigheden van afgestudeerden.

Arbeidsmarktpositie

In de publicatie Smal versus breed beroepsonderwijs wordt de afweging tussen smal of breed opleiden theoretisch verder uitgewerkt. Ook de arbeidsmarktpositie van afgestudeerden aan een smalle opleiding versus die van afgestudeerden aan een brede opleiding komt aan bod. Ten slotte wordt nagegaan hoe de afgestudeerden van smalle en brede opleidingen terugblikken op de verschillende aspecten van de gevolgde opleiding, zoals de verkregen competenties en enkele algemene kenmerken van de opleiding.

Meer informatie

De publicatie Smal versus breed beroepsonderwijs. Arbeidsmarktpositie en curriculumkenmerken van smalle versus brede mbo-opleidingen kunt u hieronder downloaden. De auteurs Johan Coenen, Hans Heijke en Christoph Meng zijn verbonden aan het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. De studie is uitgevoerd in opdracht van ecbo.
Smal versus breed beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

12 mei 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone