Smal versus breed beroepsonderwijs

Home / Portfolio / Smal versus breed beroepsonderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Smal versus breed beroepsonderwijs

Arbeidsmarktpositie en curriculumkenmerken van smalle versus brede mbo-opleidingen

Auteur(s):
 Johan Coenen, Hans Heijke en Christoph Meng (ROA)
Publicatiedatum: maart 2013

Smal of breed opleiden vormt een steeds terugkerende vraag in het beroepsonderwijs. Zijn afgestudeerden gebaat bij meer algemene vaardigheden of juist bij meer beroepsgerichte vaardigheden? In opdracht van ecbo onderzocht ROA de arbeidsmarktpositie van smal en breed opgeleide mbo’ers.

Smalle gespecialiseerde opleidingen geven de afgestudeerden uitzicht op een goed functioneren in een specifiek beroepsdomein. Brede opleidingen bieden weliswaar minder specialistische kennis, maar geven de afgestudeerden bij een minder gunstig arbeidsmarktperspectief in dat specifieke beroepsdomein de mogelijkheid om uit te wijken naar andere beroepsdomeinen.

Algemeen versus specifiek

Naar aanleiding van het Actieplan ‘Focus op Vakmanschap’ is wederom een discussie ontstaan over de verhouding tussen deze algemene en beroepsspecifieke vaardigheden die in het beroepsonderwijs worden aangeleerd. Deze discussie is zowel elementair – waar staat het beroepsonderwijs voor – als principieel: waar hoort het onderwijs aan bij te dragen?

Aanbod afstemmen

De discussie is ook actueel door zowel de versobering in de bekostiging van het beroepsonderwijs als de grote dynamiek die op de arbeidsmarkt bestaat, waardoor beroepen zich snel ontwikkelen. Het is ondoenlijk om het aanbod van opleidingen precies af te stemmen op zowel de toekomstige werkgelegenheid in beroepen als op veranderingen in het beroep zelf. Aan de ander kant dient voorkomen worden dat werkgevers teveel moeten investeren in ontbrekende kennis en vaardigheden van afgestudeerden.

Arbeidsmarktpositie

In de publicatie Smal versus breed beroepsonderwijs wordt de afweging tussen smal of breed opleiden theoretisch verder uitgewerkt. Ook de arbeidsmarktpositie van afgestudeerden aan een smalle opleiding versus die van afgestudeerden aan een brede opleiding komt aan bod. Ten slotte wordt nagegaan hoe de afgestudeerden van smalle en brede opleidingen terugblikken op de verschillende aspecten van de gevolgde opleiding, zoals de verkregen competenties en enkele algemene kenmerken van de opleiding.

Meer informatie

De publicatie Smal versus breed beroepsonderwijs. Arbeidsmarktpositie en curriculumkenmerken van smalle versus brede mbo-opleidingen kunt u hieronder downloaden. De auteurs Johan Coenen, Hans Heijke en Christoph Meng zijn verbonden aan het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. De studie is uitgevoerd in opdracht van ecbo.
Smal versus breed beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Gerelateerd nieuws

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

12 mei 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

Gerelateerde events

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone