Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Home / Portfolio / Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum
Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum 2017-03-20T09:30:25+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Een praktisch instrument om het curriculum te bekijken

Auteur(s): Pieter Baay & Ingrid Christoffels m.m.v. Dina Medanhodzic & Sara van Kesteren (CINOP Advies)
Publicatiedatum: december 2016

De laatste jaren is de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden sterk toegenomen. Scholen spreken uit behoefte te hebben aan een praktisch instrument om het curriculum te bekijken. De Slowscan helpt de bestaande onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden in kaart te brengen en identificeert ook mogelijke blinde vlekken. De Slowscan kan via een teamgesprek worden uitgevoerd of digitaal.

De arbeidsmarkt en de samenleving worden gekenmerkt door een aantal grote ontwikkelingen. Het onderwijs besteedt daarom steeds meer aandacht aan 21ste-eeuwse vaardigheden. Het is voor docenten en managers niet altijd inzichtelijk hoeveel al gebeurt. De slowscan helpt dit in kaart brengen. Eerste ervaringen tonen dat onderwijsteams al veel doen, maar dat het vaak nog als los zand wordt ervaren.

Opbrengst Slowscan

  • Kennis over wat de 21ste-eeuwse vaardigheden zijn en uit welke gedragingen deze bestaan.
  • Inzicht dat een student op verschillende plekken en manieren in aanraking komt met de vaardigheden.
  • Identificatie van eventuele blinde vlekken: 21ste-eeuwse vaardigheden die nog (te) weinig onderwijsaandacht krijgen.
  • Inspiratie door goede praktijkvoorbeelden, die deelnemers met elkaar delen.

Slowscan: diepgang in gesprek en terugkoppeling

De term Slowscan is gekozen, omdat het om een kwalitatieve methode gaat, waarbij er diep ingegaan wordt op het thema. Deze diepgang komt tot uiting in het ontstaan van de dialoog die de deelnemers met elkaar voeren. Teams ontvangen een uitgebreide terugkoppeling, zoals in het voorbeeld bij ROC Friese Poort.

Digitaal kan ook

Het is ook mogelijk om het instrument digitaal in te vullen, met een geautomatiseerde terugkoppeling. Deze kan ook met een team ingevuld worden, waarbij ook een terugkoppeling op teamniveau gemaakt kan worden.
Slowsan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1012, 2017

Bildung in het beroepsonderwijs

By | 10 december 2017|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Bildung in het beroepsonderwijs

Onderzoek naar de waarde(n) van brede vorming in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

By | 22 november 2017|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

711, 2017

Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

By | 7 november 2017|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

Doe mee met het onderzoek!

Om doelgericht aan rekenen en Nederlands te kunnen werken is een inschatting van het niveau van de student nodig. Hoe doet u dit? Wat vindt u belangrijk?

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone