Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Home / Portfolio / Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Een praktisch instrument om het curriculum te bekijken

Auteur(s): Pieter Baay & Ingrid Christoffels m.m.v. Dina Medanhodzic & Sara van Kesteren (CINOP Advies)
Publicatiedatum: december 2016

De laatste jaren is de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden sterk toegenomen. Scholen spreken uit behoefte te hebben aan een praktisch instrument om het curriculum te bekijken. De Slowscan helpt de bestaande onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden in kaart te brengen en identificeert ook mogelijke blinde vlekken. De Slowscan kan via een teamgesprek worden uitgevoerd of digitaal.

De arbeidsmarkt en de samenleving worden gekenmerkt door een aantal grote ontwikkelingen. Het onderwijs besteedt daarom steeds meer aandacht aan 21ste-eeuwse vaardigheden. Het is voor docenten en managers niet altijd inzichtelijk hoeveel al gebeurt. De slowscan helpt dit in kaart brengen. Eerste ervaringen tonen dat onderwijsteams al veel doen, maar dat het vaak nog als los zand wordt ervaren.

Opbrengst Slowscan

  • Kennis over wat de 21ste-eeuwse vaardigheden zijn en uit welke gedragingen deze bestaan.
  • Inzicht dat een student op verschillende plekken en manieren in aanraking komt met de vaardigheden.
  • Identificatie van eventuele blinde vlekken: 21ste-eeuwse vaardigheden die nog (te) weinig onderwijsaandacht krijgen.
  • Inspiratie door goede praktijkvoorbeelden, die deelnemers met elkaar delen.

Slowscan: diepgang in gesprek en terugkoppeling

De term Slowscan is gekozen, omdat het om een kwalitatieve methode gaat, waarbij er diep ingegaan wordt op het thema. Deze diepgang komt tot uiting in het ontstaan van de dialoog die de deelnemers met elkaar voeren. Teams ontvangen een uitgebreide terugkoppeling, zoals in het voorbeeld bij ROC Friese Poort.

Digitaal kan ook

Het is ook mogelijk om het instrument digitaal in te vullen, met een geautomatiseerde terugkoppeling. Deze kan ook met een team ingevuld worden, waarbij ook een terugkoppeling op teamniveau gemaakt kan worden.
Slowsan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

711, 2017

Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

7 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

Doe mee met het onderzoek!

Om doelgericht aan rekenen en Nederlands te kunnen werken is een inschatting van het niveau van de student nodig. Hoe doet u dit? Wat vindt u belangrijk?

1610, 2017

De waarde(n) van brede vorming

16 oktober 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert daarmee de brede vorming van studenten.

609, 2017

Week van de alfabetisering

6 september 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Week van de alfabetisering

week van de alfabetisering

De Week van de Alfabetisering is dit jaar van 4 tot en met 10 september. Laaggeletterdheid krijgt deze week aandacht. Dat laaggeletterdheid een probleem is waarvoor aandacht nodig is, blijkt ook uit het rapport Preventie door interventie, dat begin dit jaar is verschenen (Christoffels, Groot, Clement en Lam, 2017).

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone