Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Home / Portfolio / Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Een praktisch instrument om het curriculum te bekijken

Auteur(s): Pieter Baay & Ingrid Christoffels m.m.v. Dina Medanhodzic & Sara van Kesteren (CINOP Advies)
Publicatiedatum: december 2016

De laatste jaren is de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden sterk toegenomen. Scholen spreken uit behoefte te hebben aan een praktisch instrument om het curriculum te bekijken. De Slowscan helpt de bestaande onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden in kaart te brengen en identificeert ook mogelijke blinde vlekken. De Slowscan kan via een teamgesprek worden uitgevoerd of digitaal.

De arbeidsmarkt en de samenleving worden gekenmerkt door een aantal grote ontwikkelingen. Het onderwijs besteedt daarom steeds meer aandacht aan 21ste-eeuwse vaardigheden. Het is voor docenten en managers niet altijd inzichtelijk hoeveel al gebeurt. De slowscan helpt dit in kaart brengen. Eerste ervaringen tonen dat onderwijsteams al veel doen, maar dat het vaak nog als los zand wordt ervaren.

Opbrengst Slowscan

  • Kennis over wat de 21ste-eeuwse vaardigheden zijn en uit welke gedragingen deze bestaan.
  • Inzicht dat een student op verschillende plekken en manieren in aanraking komt met de vaardigheden.
  • Identificatie van eventuele blinde vlekken: 21ste-eeuwse vaardigheden die nog (te) weinig onderwijsaandacht krijgen.
  • Inspiratie door goede praktijkvoorbeelden, die deelnemers met elkaar delen.

Slowscan: diepgang in gesprek en terugkoppeling

De term Slowscan is gekozen, omdat het om een kwalitatieve methode gaat, waarbij er diep ingegaan wordt op het thema. Deze diepgang komt tot uiting in het ontstaan van de dialoog die de deelnemers met elkaar voeren. Teams ontvangen een uitgebreide terugkoppeling, zoals in het voorbeeld bij ROC Friese Poort.

Digitaal kan ook

Het is ook mogelijk om het instrument digitaal in te vullen, met een geautomatiseerde terugkoppeling. Deze kan ook met een team ingevuld worden, waarbij ook een terugkoppeling op teamniveau gemaakt kan worden.
Slowsan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Een verkenning van de CILSNL Citizenship Education 2010-2011 data

Burgerschapsonderwijs buiten de klas, hoe krijgt dat vorm in het voortgezet onderwijs? Onderzoekers Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) en Pieter Baay (ecbo) deden een verkenning naar het aanbod in buitenschoolse activiteiten op het gebied van burgerschap, waaronder het faciliteren van een leerlingenraad (74%), het organiseren van debatten (64%), en het bezoeken van de Tweede Kamer (60%). Ook het organiseren van buitenlandexcursies wordt door veel scholen genoemd als extra activiteit (82%).

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Laaggeletterden centraal

15 juni 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Laaggeletterden centraal

Tweejarig onderzoek van Welten-instituut en ecbo

In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek gestart dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1005, 2017

Classroom Escape21

10 mei 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Classroom Escape21

Vind de sleutel voor de klas van morgen

Op 30 juni 2017 is het zover: dan beginnen onderzoekers, trainers en adviseurs aan een nieuwe editie van Classroom Escape21. Voor alle docenten die op een spannende en vernieuwende manier aan de slag willen met 21ste-eeuwse vaardigheden.

605, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over 21ste-eeuwse vaardigheden in het mbo

6 mei 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over 21ste-eeuwse vaardigheden in het mbo

Meer zicht op het niveau en de ontwikkeling van studenten rondom 21ste-eeuwse vaardigheden, loopbaancompetenties en burgerschapsvaardigheden.

Het onderzoeksvoorstel “Move21: De ontwikkeling van toekomstgerichte vaardigheden en vorming in beeld” is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het driejarig onderzoek Move21 is ontstaan vanuit de wens van scholen om meer zicht te krijgen op het niveau en de ontwikkeling van studenten rondom 21ste-eeuwse vaardigheden, loopbaancompetenties en burgerschapsvaardigheden

Gerelateerd events

Classroom Escape21

30 juni @ 09:30 - 16:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone