Slimmer leren met ICT

Home / Portfolio / Slimmer leren met ICT

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Slimmer leren met ICT

Opbrengsten van vraagverkenning bij kleine en middelgrote besturen in het primair onderwijs – SAMENVATTING

Auteur(s): Ingrid Christoffels en Alieke Hofland (ecbo), Marian Schelvis (Rijnconsult onderwijs en ict)
Publicatiedatum: juli 2016

Ecbo (Ingrid Christoffels en Alieke Hofland) en Rijnconsult onderwijs en ict (Marian Schelvis) hebben in opdracht Kennisnet en de PO-Raad onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de vraagverkenning rondom ict bij kleine en middelgrote besturen in het primair onderwijs. De vraagverkenning vond plaats in het kader van het project Slimmer leren met ICT dat in 2015 door de PO-Raad, in samenwerking met Kennisnet is opgestart. Het doel van dit project is dat de raad bewerkstelligt dat het primair onderwijs optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden die ict biedt, zoals het volgen van de ontwikkeling van leren, het differentiëren tussen leerlingen en het verhogen van doelmatigheid van bestuur. Het project heeft specifiek als doel scholen en schoolbesturen te inspireren en ze handvatten te bieden om het onderwijs voor alle leerlingen meer op maat te maken met behulp van ict. 

Het project vindt plaats in het kader van ‘Doorbraakproject Onderwijs & ict’ is een gezamenlijk initiatief van de PO-Raad, VO-raad en de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Economische Zaken (EZ).

Het blijkt dat een groot deel van de besturen bezig is met ict, al zit het merendeel, naar schatting 60% nog wel in de een vroege fase van ict-vernieuwing: zij zijn of willen aan de slag met ict. Bij ongeveer een derde van de besturen is sprake van een gedegen visie op ict en wordt veel gewerkt met de mogelijkheden die ict hen biedt. Veel besproken thema’s met de besturen zijn visie, leermiddelen en infrastructuur. Visieontwikkeling lijkt cruciaal voor hoe vernieuwend een school aan de slag gaat met de inzet van ict in het onderwijs. De vraagverhelderingsgesprekken hebben daar ook een belangrijke opbrengst gehad.

Zie de website van de PO-Raad voor meer informatie over ondersteuning bij ict.

Slimmer leren met ICT
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630
Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

1610, 2017

De waarde(n) van brede vorming

16 oktober 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert daarmee de brede vorming van studenten.

609, 2017

Week van de alfabetisering

6 september 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Week van de alfabetisering

week van de alfabetisering

De Week van de Alfabetisering is dit jaar van 4 tot en met 10 september. Laaggeletterdheid krijgt deze week aandacht. Dat laaggeletterdheid een probleem is waarvoor aandacht nodig is, blijkt ook uit het rapport Preventie door interventie, dat begin dit jaar is verschenen (Christoffels, Groot, Clement en Lam, 2017).

2808, 2017

Ecbo presenteert op de ECER-conferentie in Copenhagen

28 augustus 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo presenteert op de ECER-conferentie in Copenhagen

De betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk

Samen met onderzoekers van ICLON Universiteit Leiden (projectleider) en HAN-expertisecentrum kwaliteit van leren presenteerde ecbo op de ECER 2017 conferentie de voorlopige resultaten van het onderzoek ‘Van masterstudent naar masterdocent: De betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk’. In dit onderzoek, dat wordt gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, staat de betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk centraal.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone