Slimmer leren met ICT

Home / Portfolio / Slimmer leren met ICT

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Slimmer leren met ICT

Opbrengsten van vraagverkenning bij kleine en middelgrote besturen in het primair onderwijs – SAMENVATTING

Auteur(s): Ingrid Christoffels en Alieke Hofland (ecbo), Marian Schelvis (Rijnconsult onderwijs en ict)
Publicatiedatum: juli 2016

Ecbo (Ingrid Christoffels en Alieke Hofland) en Rijnconsult onderwijs en ict (Marian Schelvis) hebben in opdracht Kennisnet en de PO-Raad onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de vraagverkenning rondom ict bij kleine en middelgrote besturen in het primair onderwijs. De vraagverkenning vond plaats in het kader van het project Slimmer leren met ICT dat in 2015 door de PO-Raad, in samenwerking met Kennisnet is opgestart. Het doel van dit project is dat de raad bewerkstelligt dat het primair onderwijs optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden die ict biedt, zoals het volgen van de ontwikkeling van leren, het differentiëren tussen leerlingen en het verhogen van doelmatigheid van bestuur. Het project heeft specifiek als doel scholen en schoolbesturen te inspireren en ze handvatten te bieden om het onderwijs voor alle leerlingen meer op maat te maken met behulp van ict. 

Het project vindt plaats in het kader van ‘Doorbraakproject Onderwijs & ict’ is een gezamenlijk initiatief van de PO-Raad, VO-raad en de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Economische Zaken (EZ).

Het blijkt dat een groot deel van de besturen bezig is met ict, al zit het merendeel, naar schatting 60% nog wel in de een vroege fase van ict-vernieuwing: zij zijn of willen aan de slag met ict. Bij ongeveer een derde van de besturen is sprake van een gedegen visie op ict en wordt veel gewerkt met de mogelijkheden die ict hen biedt. Veel besproken thema’s met de besturen zijn visie, leermiddelen en infrastructuur. Visieontwikkeling lijkt cruciaal voor hoe vernieuwend een school aan de slag gaat met de inzet van ict in het onderwijs. De vraagverhelderingsgesprekken hebben daar ook een belangrijke opbrengst gehad.

Zie de website van de PO-Raad voor meer informatie over ondersteuning bij ict.

Slimmer leren met ICT
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630
Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747

Gerelateerde publicaties

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1012, 2017

Bildung in het beroepsonderwijs

10 december 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Bildung in het beroepsonderwijs

Onderzoek naar de waarde(n) van brede vorming in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

22 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2111, 2017

Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

21 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

Onderzoeksstages rond 21ste-eeuwse vaardigheden en Bildung

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een team van onderzoekers en kennisverspreiders? Reageer!

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone