Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek

Home / Portfolio / Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek

Vierde monitor O&O-fondsen

Auteur(s):
Arjan van der Meijden en Marc van der Meer
Publicatiedatum:
januari 2014

In tijden van economische crisis wordt het belang van een leven lang leren nog meer dan voorheen onderkend. Juist dan is om- en bijscholing voor een verdere upgrading van de beroepsbevolking essentieel. Welke rol de O&O-fondsen hierin kunnen spelen onderzocht ecbo in de vierde Monitor O&O-fondsen.

Het doel van een leven lang leren en om- en bijscholing is immers te kunnen inspringen op de vervangingsvraag van de arbeidsmarkt en de internationale concurrentieverhoudingen het hoofd te kunnen bieden. Hoe dient deze om- en bijscholing vorm te worden gegeven? Wat is hierbij de rol van sectorfondsen, wat zijn hun doelen en wat is hun impact? Hoe kunnen fondsen aan de veranderende uitdagingen het hoofd bieden?

Publicatie

De vierde Monitor O&O-fondsen verschijnt onder de naam Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek. Naast het volledige rapport verschijnt ook een bijlage waarin u de cao-afspraken per sector kunt terugvinden.

Achtergrond onderzoek

O&O-fondsen zijn sectorale fondsen die zich bezig houden met Opleiding en Ontwikkeling. De fondsen worden gefinancierd met een klein percentage van de loonsom en hebben inmiddels een half miljard in kas. Daar teren ze nu, in de huidige economische omstandigheden, wel op in. Wat er met dat geld gebeurt, is vastgelegd in cao’s.

Rol O&O-fondsen

De Monitor O&O-fondsen is een langlopend onderzoek waarin beschreven wordt wat de fondsen zijn, wat ze doen en welke vormen ze hebben. En ook wat hun rol kan zijn bij het thema ‘leven lang leren’. De fondsen hebben immers als overkoepelend doel het bevorderen of faciliteren van opleidingen van werknemers.

Meer weten?

Neem een kijkje in de vorige monitor O&O-fondsen: Scholing op afspraak.
Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

110, 2016

Publiek-private samenwerking

1 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, Kennisverspreiding|Tags: , , |0 reacties

Column Rob Martens uit Dimensies 26 (oktober 2016)

Bedrijfsleven en onderwijs werken samen, ook in het mbo. Maar soms is publiek-private samenwerking ook schimmig.

Gerelateerde events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone