Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

Home / Portfolio / Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

Samenwerking in teams overzichtelijk in kaart

Auteur(s): Patricia Brouwer, José Hermanussen, Aimée Hoeve, Maren Thomsen en Louise van de Venne
Publicatiedatum: november 2013

Samenwerking is een belangrijk thema in het hedendaagse beroepsonderwijs. En nergens lijkt dat belangrijker – en meer vanzelfsprekend – dan in de organisatorische eenheid van het beroepsonderwijs bij uitstek: het opleidingsteam. In Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret brengt ecbo de samenwerking in mbo-teams overzichtelijk in kaart.

Hoe samenwerking in een team precies werkt, is echter vaak onduidelijk. Opleidingsmanagers verwachten veelal dat er binnen een team als vanzelf natuurlijke en harmonieuze werkrelaties ontstaan. Maar daar is meer voor nodig dan het simpelweg bij elkaar brengen van opleiders in een onderwijsteam.

Samenwerking in beeld

Deze foutieve assumptie leidt ertoe dat (het proces van) samenwerking in opleidingsteams vaak onderbelicht blijft. Met behulp van een teamportret brengt ecbo de samenwerking in mbo-teams helder en overzichtelijk in kaart.

Gedeeld beeld

Een teamportret helpt opleidingsmanagers en teams om een gedeeld beeld te vormen over samenwerking in het team en deze samenwerking te expliciteren. Daarmee is een teamportret ook een hulpmiddel voor teams en opleidingsmanagers om beter zicht krijgen op de sterke punten en mogelijke ontwikkelpunten binnen een team.

Leiderschap

Naast het proces van samenwerking geeft een teamportret ook zicht op het leiderschap binnen en de prestaties van het team. Samenwerking wordt immers beïnvloed door de wijze waarop het team wordt aangestuurd. En ten slotte is samenwerking geen doel op zich, maar een middel om bepaalde doelen – zoals beter onderwijs – te bereiken.

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden van een teamportret? Neem dan contact op met ecbo via info@ecbo.nl. Op dinsdag 29 oktober 2013 vond in Den Bosch een kennissessie plaats over samenwerkende teams, waarvan ook een verslag verscheen.
Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

17 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone