Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Home / Portfolio / Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

De Onderwijsinstellingen zullen op een nieuwe leest geschoeid moeten worden.

Auteur(s): Aimée Hoeve, Hester Smulders en Karin Truijen (Universiteit van Twente)
Publicatiedatum: september 2010
In het industriële tijdperk was ‘leren’ bedoeld om je voor te bereiden op economische en sociale zelfstandigheid. Met de opkomst van de kenniseconomie wordt leren een kenmerk van je gehele levensloop. Daarmee wordt het steeds minder het geprivilegieerde domein van onderwijsinstellingen. Om de verandering naar educatieve dienstverlening te kunnen invullen, zullen ook de onderwijsinstellingen zelf op een nieuwe leest geschoeid moeten worden. Oude werkwijzen zijn niet meer van toepassing in nieuwe situaties waarmee het beroepsonderwijs wordt geconfronteerd.

In 2007 is ROC Midden Nederland gestart met een modernisering van de eigen instelling. Het roc wil ‘a Great Place to Learn’ zijn. Dit innovatieconcept is uitgewerkt in:

  • Een nieuwe kijk op leren: onderwijsvernieuwing (balans tussen kennis, vaardigheden en houding, duaal opleiden)
  • Een nieuwe kijk op organiseren: organisatievernieuwing (netwerkorganisatie)
  • Een nieuwe kijk op de positie van ROC Midden Nederland in haar omgeving

ROC De Leijgraaf heeft de ambitie om zich te transformeren tot een kennisonderneming. In 2004 is een herontwerp in gang gezet, dat steunt op vijf samenhangende pijlers:

  • Beroepsgerichte didactiek & pedagogiek
  • Begeleiding van deelnemers
  • Flexibiliseren
  • Werken in teams
  • Regionale inbedding

Bij beide roc’s zijn onderzoeken gestart naar de verandering van organisatieprocessen. De bevindingen uit de beide onderzoeken vormen het vertrekpunt voor een analyse waarin bekeken wordt hoe die bevindingen gerelateerd zijn aan theoretische inzichten over procesinnovatie in het onderwijs. Er is nog weinig inzicht hoe je een proces als innovatie kunt sturen; vaak is er sprake van fundamentele onzekerheden, chaos, onbedoelde gevolgen en conflicten. Innovatieprocessen kennen dan ook een groot afbreukrisico. Juist om dat afbreukrisico te verkleinen, is het belangrijk om het inzicht in het verloop van procesinnovaties te vergroten.

Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

1502, 2017

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

15 februari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies Lezing op conferentie 15 oktober 2015 - Optimaal leren en opleiden in Entree en mbo 2. Wat werkt? Door Rineke Keijzer, promovenda [...]

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone