Project Examenprofiel

/Project Examenprofiel
Project Examenprofiel 2016-12-21T21:16:52+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Project Examenprofiel

De Procesarchitectuur Examinering vergeleken

Auteur(s): Jo Fond Lam en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juli 2011

Competentiegericht beroepsonderwijs vraagt om een andere manier van beoordelen en examineren. Onderwijsprofessionals en bedrijfsleven hebben in de Procesarchitecteur Examinering (PE) – op landelijk, regionaal en sectoraal niveau – afspraken vastgelegd over examinering.

In het onderzoeksrapport Project Examenprofiel, de procesarchitectuur en de uitvoeringspraktijk vergelijken Jo Fond Lam (Cinop) en Anneke Westerhuis (ecbo) de huidige wijze van examinering met de procesgang zoals die in de Procesarchitectuur Examinering is beschreven. Ze stellen vast dat het proces van examinering in de praktijk niet verschilt van de PE.

Kwaliteitsborging

In de cases die werden onderzocht was het samenstellen van een examenorganisatie binnen PE-kaders geen probleem. Kwaliteitsborging wordt door de scholen die voor het onderzoek werden bevraagd wel als een aandachtspunt gezien. De onderzoekers constateren dat, ondanks checklists en protocollen, vaak onvoldoende wordt gecontroleerd of hetgeen moet worden uitgevoerd ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.

Draagvlak

De Procesarchitectuur biedt scholen zeker houvast bij het herinrichten van het examenproces en het voldoen aan inspectiestandaarden. Om de kwaliteit van de processen en de deskundigheid van (in- en externe) assessoren te waarborgen, doen de auteurs  enkele aanbevelingen. Zo stellen ze een actievere rol van de examencommissies voor bij het doorlopen van de ‘Plan-Do-Check-Act’-cyclus en zou de kwaliteitscyclus een vaste plek moeten krijgen in het handboek examinering. Ook het creëren van meer draagvlak voor structurele kwaliteitszorg kan bijdragen aan een effectievere en kwalitatief betere examenorganisatie op scholen.

Vergelijking Procesarchitectuur Examinering
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2018-04-17T13:44:15+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

Gerelateerd nieuws

1904, 2018

Trainingssessie voor prijswinnaars Mbo Onderzoeksdag 2017

By | 19 april 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Trainingssessie voor prijswinnaars Mbo Onderzoeksdag 2017

Inspirerend programma waar mbo en hbo elkaar ontmoeten

Op 17 april organiseerde Inholland een trainingssessie voor de prijswinnaars van de aanmoedigingsprijzen Mbo Onderzoeksdag 2017.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

By | 19 april 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

1904, 2018

Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

By | 19 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

Symposium VOR over Nederlandse lerarenopleidingen

Ecbo-onderzoeker Patricia Brouwer is in april op de AERA-conferentie (American Educational Research Association), de grootste onderwijsconferentie ter wereld in New York. Zij doet mee aan het georganiseerd door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) over de Nederlandse lerarenopleidingen.

Gerelateerd events

Domile mei 2018

17 mei @ 15:00 - 17:30

Domile september 2018

13 september @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email