Project Examenprofiel

Home / Portfolio / Project Examenprofiel

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Project Examenprofiel

De Procesarchitectuur Examinering vergeleken

Auteur(s): Jo Fond Lam en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juli 2011

Competentiegericht beroepsonderwijs vraagt om een andere manier van beoordelen en examineren. Onderwijsprofessionals en bedrijfsleven hebben in de Procesarchitecteur Examinering (PE) – op landelijk, regionaal en sectoraal niveau – afspraken vastgelegd over examinering.

In het onderzoeksrapport Project Examenprofiel, de procesarchitectuur en de uitvoeringspraktijk vergelijken Jo Fond Lam (Cinop) en Anneke Westerhuis (ecbo) de huidige wijze van examinering met de procesgang zoals die in de Procesarchitectuur Examinering is beschreven. Ze stellen vast dat het proces van examinering in de praktijk niet verschilt van de PE.

Kwaliteitsborging

In de cases die werden onderzocht was het samenstellen van een examenorganisatie binnen PE-kaders geen probleem. Kwaliteitsborging wordt door de scholen die voor het onderzoek werden bevraagd wel als een aandachtspunt gezien. De onderzoekers constateren dat, ondanks checklists en protocollen, vaak onvoldoende wordt gecontroleerd of hetgeen moet worden uitgevoerd ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.

Draagvlak

De Procesarchitectuur biedt scholen zeker houvast bij het herinrichten van het examenproces en het voldoen aan inspectiestandaarden. Om de kwaliteit van de processen en de deskundigheid van (in- en externe) assessoren te waarborgen, doen de auteurs  enkele aanbevelingen. Zo stellen ze een actievere rol van de examencommissies voor bij het doorlopen van de ‘Plan-Do-Check-Act’-cyclus en zou de kwaliteitscyclus een vaste plek moeten krijgen in het handboek examinering. Ook het creëren van meer draagvlak voor structurele kwaliteitszorg kan bijdragen aan een effectievere en kwalitatief betere examenorganisatie op scholen.

Vergelijking Procesarchitectuur Examinering
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

Gerelateerd events

OCW Kennismarkt 2017

23 maart @ 11:30 - 18:00

Donderdagmiddaglezing Paulo Moekotte

30 maart @ 15:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone