Project Examenprofiel

Home / Portfolio / Project Examenprofiel

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Project Examenprofiel

De Procesarchitectuur Examinering vergeleken

Auteur(s): Jo Fond Lam en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juli 2011

Competentiegericht beroepsonderwijs vraagt om een andere manier van beoordelen en examineren. Onderwijsprofessionals en bedrijfsleven hebben in de Procesarchitecteur Examinering (PE) – op landelijk, regionaal en sectoraal niveau – afspraken vastgelegd over examinering.

In het onderzoeksrapport Project Examenprofiel, de procesarchitectuur en de uitvoeringspraktijk vergelijken Jo Fond Lam (Cinop) en Anneke Westerhuis (ecbo) de huidige wijze van examinering met de procesgang zoals die in de Procesarchitectuur Examinering is beschreven. Ze stellen vast dat het proces van examinering in de praktijk niet verschilt van de PE.

Kwaliteitsborging

In de cases die werden onderzocht was het samenstellen van een examenorganisatie binnen PE-kaders geen probleem. Kwaliteitsborging wordt door de scholen die voor het onderzoek werden bevraagd wel als een aandachtspunt gezien. De onderzoekers constateren dat, ondanks checklists en protocollen, vaak onvoldoende wordt gecontroleerd of hetgeen moet worden uitgevoerd ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.

Draagvlak

De Procesarchitectuur biedt scholen zeker houvast bij het herinrichten van het examenproces en het voldoen aan inspectiestandaarden. Om de kwaliteit van de processen en de deskundigheid van (in- en externe) assessoren te waarborgen, doen de auteurs  enkele aanbevelingen. Zo stellen ze een actievere rol van de examencommissies voor bij het doorlopen van de ‘Plan-Do-Check-Act’-cyclus en zou de kwaliteitscyclus een vaste plek moeten krijgen in het handboek examinering. Ook het creëren van meer draagvlak voor structurele kwaliteitszorg kan bijdragen aan een effectievere en kwalitatief betere examenorganisatie op scholen.

Vergelijking Procesarchitectuur Examinering
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerd nieuws

711, 2017

Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

7 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

Doe mee met het onderzoek!

Om doelgericht aan rekenen en Nederlands te kunnen werken is een inschatting van het niveau van de student nodig. Hoe doet u dit? Wat vindt u belangrijk?

511, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

5 november 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone