Praktijkvoorbeelden

Home / Portfolio / Praktijkvoorbeelden

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Auteur(s): Pieter Baay, Ingrid Christoffels en Joost de Haan
Publicatiedatum: februari 2017

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

In het onderzoek analyseren we vier praktijkvoorbeelden in het mbo. Op basis van documentanalyse en interviews beschrijven we de doelen, programma’s en (beoogde) opbrengsten. Hierin komt ook naar voren in hoeverre de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden plaatsvindt in verschillende leeromgevingen. Uit het onderzoek blijkt dat de 21ste-eeuwse vaardigheden worden aangesproken in de beroepspraktijk, op school én op het snijvlak van leren en werken. Dit maakt dat onderwijs vormgegeven kan worden in verschillende contexten en dat de vaardigheden niet in isolatie aangesproken en ontwikkeld worden.

Er is bij alle genoemde initiatieven een grote rol weggelegd voor de praktijk, soms sterk ingebed in de beroepscontext en soms in de vorm van algemenere praktische opdrachten. Het werken met échte opdrachtgevers en praktijkbegeleiders heeft het voordeel van realistische participatie; dat kan studenten motiveren. Het voordeel van geconstrueerde participatie, waarbij het werkproces makkelijk stilgelegd kan worden, is dat het eindproduct én het leerproces aandacht krijgen.

Bij de ontwikkeling van 21ste-eeuwse vaardigheden lijkt reflectie een belangrijke rol te spelen. Waar een gecombineerde leer/werk-context in didactische zin tot ervaringen leidt, vraagt reflectie ook iets van de pedagogische omgeving. De rol van docenten/begeleiders wordt omschreven als een ondersteunende, coachende. Het is beter om niet direct met een oordeel over het product te komen, maar studenten te coachen in hun leerproces. Mogelijk vraagt dit om docentvaardigheden die nog niet iedere (vak)docent bezit.

Het beroepsonderwijs kan de onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden vormgeven door integraal aandacht te besteden aan theoretische kennis, simulaties, praktijkervaring en reflectie. De voorbeelden in dit onderzoek laten zien dat daar al belangrijke stappen in gezet worden.

Praktijkvoorbeelden
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

1007, 2017

Classroom Escape21 daagt uit meer van jezelf te vragen

10 juli 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Classroom Escape21 daagt uit meer van jezelf te vragen

Classroom Escape21: dé manier om te werken aan 21ste-eeuwse vaardigheden in de les

Op 30 juni 2017 vond weer een open inschrijving variant plaats van Classroom Escape21. Docenten gingen op een spannende en vernieuwende manier aan de slag met 21ste-eeuwse vaardigheden.

1506, 2017

Laaggeletterden centraal

15 juni 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Laaggeletterden centraal

Tweejarig onderzoek van Welten-instituut en ecbo

In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek gestart dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1005, 2017

Classroom Escape21

10 mei 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Classroom Escape21

Vind de sleutel voor de klas van morgen

Op 30 juni 2017 is het zover: dan beginnen onderzoekers, trainers en adviseurs aan een nieuwe editie van Classroom Escape21. Voor alle docenten die op een spannende en vernieuwende manier aan de slag willen met 21ste-eeuwse vaardigheden.

Gerelateerd events

Classroom Escape21

10 november @ 09:30 - 16:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone