Praktijkvoorbeelden

/Praktijkvoorbeelden
Praktijkvoorbeelden 2017-03-16T14:48:55+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Auteur(s): Pieter Baay, Ingrid Christoffels en Joost de Haan
Publicatiedatum: februari 2017

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

In het onderzoek analyseren we vier praktijkvoorbeelden in het mbo. Op basis van documentanalyse en interviews beschrijven we de doelen, programma’s en (beoogde) opbrengsten. Hierin komt ook naar voren in hoeverre de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden plaatsvindt in verschillende leeromgevingen. Uit het onderzoek blijkt dat de 21ste-eeuwse vaardigheden worden aangesproken in de beroepspraktijk, op school én op het snijvlak van leren en werken. Dit maakt dat onderwijs vormgegeven kan worden in verschillende contexten en dat de vaardigheden niet in isolatie aangesproken en ontwikkeld worden.

Er is bij alle genoemde initiatieven een grote rol weggelegd voor de praktijk, soms sterk ingebed in de beroepscontext en soms in de vorm van algemenere praktische opdrachten. Het werken met échte opdrachtgevers en praktijkbegeleiders heeft het voordeel van realistische participatie; dat kan studenten motiveren. Het voordeel van geconstrueerde participatie, waarbij het werkproces makkelijk stilgelegd kan worden, is dat het eindproduct én het leerproces aandacht krijgen.

Bij de ontwikkeling van 21ste-eeuwse vaardigheden lijkt reflectie een belangrijke rol te spelen. Waar een gecombineerde leer/werk-context in didactische zin tot ervaringen leidt, vraagt reflectie ook iets van de pedagogische omgeving. De rol van docenten/begeleiders wordt omschreven als een ondersteunende, coachende. Het is beter om niet direct met een oordeel over het product te komen, maar studenten te coachen in hun leerproces. Mogelijk vraagt dit om docentvaardigheden die nog niet iedere (vak)docent bezit.

Het beroepsonderwijs kan de onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden vormgeven door integraal aandacht te besteden aan theoretische kennis, simulaties, praktijkervaring en reflectie. De voorbeelden in dit onderzoek laten zien dat daar al belangrijke stappen in gezet worden.

Praktijkvoorbeelden
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

By | 2 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

By | 19 april 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

1202, 2018

Project KOMPAS21 van start

By | 12 februari 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Project KOMPAS21 van start

‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’

Studenten hun 21ste-eeuwse vaardigheden laten zien, dat is het doel van KOMPAS21. Ecbo, ROC Friese Poort en 12 andere mbo-instellingen zetten de 21ste-eeuwse vaardigheden op scherp door in een unieke samenwerking een nieuw instrument te ontwikkelen voor en door het mbo. Maandelijks staat een vaardigheid in de schijnwerpers. In februari: ondernemendheid.

Gerelateerd events

Leren anders organiseren?

5 juni @ 10:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email