PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven

Home / Portfolio / PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven
PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven 2016-12-21T21:10:02+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven

Resultaten van de Nederlandse survey 2012

Auteur(s): Marieke Buisman, Jim Allen, Didier Fouarge, Willem Houtkoop en Rolf van der Velden
Publicatiedatum: oktober 2013

PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven geeft een uitgebreid overzicht van de taal- en rekenvaardigheden en het probleemoplossend vermogen van de Nederlandse volwassenen.

Algemene conclusie: Nederland doet het in vergelijking met andere ontwikkelde landen goed tot zeer goed in taalvaardigheid, rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen. Op al deze kernvaardigheden behoort Nederland tot de wereldtop.

Resultaten op een rijtje

Deze conclusie en een overzicht van de belangrijkste resultaten van PIAAC zijn te vinden in een handzame brochure. Het volledige onderzoeksrapport is te vinden op www.piaac.nl. Ecbo-onderzoekers Marieke Buisman en Willem Houtkoop vertellen in dit interview meer over de achtergronden van het onderzoek.

Achtergrond

PIAAC is onderdeel van de OECD Survey of Adult Skills. Ecbo verzorgde het Nederlandse aandeel van dit project en was -samen met het ROA – verantwoordelijk voor de rapportage. Dinsdag 8 oktober 2013 zijn de belangijkste resultaten van het PIAAC-onderzoek gepresenteerd op een besloten conferentie van de ministeries van OCW, SZW en EZ. Tegelijkertijd verscheen bij de OECD het internationale rapport OECD Skills Outlook 2013.
PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1012, 2017

Bildung in het beroepsonderwijs

By | 10 december 2017|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Bildung in het beroepsonderwijs

Onderzoek naar de waarde(n) van brede vorming in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

By | 22 november 2017|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

711, 2017

Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

By | 7 november 2017|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

Doe mee met het onderzoek!

Om doelgericht aan rekenen en Nederlands te kunnen werken is een inschatting van het niveau van de student nodig. Hoe doet u dit? Wat vindt u belangrijk?

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone