Patronen van bekostigd volwassenenonderwijs

Home / Portfolio / Patronen van bekostigd volwassenenonderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Patronen van bekostigd volwassenenonderwijs

Volwassen deelnemers in het middelbaar beroepsonderwijs van 2005/2006 tot en met 2011/2012

Auteur(s): Erik Fleur & Marc van der Meer
Publicatiedatum: november 2012

Scholing voor volwassenen is een belangrijke component van een leven lang leren. Desondanks zijn er politieke voorstellen om de markt van het postinitiële onderwijs anders te organiseren. Ecbo onderzocht het aandeel van volwassenen in het mbo om dit vraagstuk met cijfers te ondersteunen.

In het Regeerakkoord van 2010 en in actieplan Focus op Vakmanschap van 2011 heeft het kabinet-Rutte een visie neergelegd op de toekomst van het middelbaar beroepsonderwijs. In die visie is opgenomen dat de markt van het postinitiële onderwijs anders georganiseerd moet worden.

Bekostiging

Een van de vraagstukken betreft in hoeverre mbo-opleidingen voor volwassen deelnemers publiekelijk bekostigd moeten blijven. Aanvankelijk wilde het kabinet deze bekostiging intrekken, maar op 11 maart 2011 heeft het kabinet een alternatief financieringsmodel voorgesteld van de bekostiging van volwassenen. In het lenteakkoord van het voorjaar van 2012 is het belang van publieke bekostiging van volwassenen in het mbo bekrachtigd.

Betekenis van mbo

In de publicatie Patronen van bekostigd volwassenenonderwijs beschouwen de onderzoekers het aandeel van volwassenen in het middelbaar beroepsonderwijs voor een reeks van jaren. Dat is een relevant vraagstuk omdat dit aandeel fluctueert over de tijd en varieert per instelling. Op basis van de beschikbare onderwijsnummers leiden we enkele profielen af van mbo-instellingen. Deze cijfers kunnen behulpzaam zijn bij het vaststellen van de betekenis van het mbo in het postinitiële onderwijs, en instellingen helpen hun eigen positie daarin te bepalen.

Patronen van bekostigd volwassenenonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerde bijeenkomsten

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone