Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

Home / Portfolio / Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

Effecten van politieke en demografische bewegingen op het mbo.

Auteur(s): Louise van de Venne
Publicatiedatum: oktober 2012

Kwaliteitsverbetering, maar ook bezuinigingen. Van demografische groei naar mogelijke krimp. Welke effecten hebben deze ontwikkelingen op mbo-instellingen en -deelnemers? Ecbo onderzocht de verwachte gevolgen van het actieplan Focus op vakmanschap voor de onderwijskwaliteit en financiële huishouding van mbo-instellingen.

Een plek in de top vijf van kenniseconomieën en – specifiek voor het mbo – ‘betere vakmensen voor de 21ste eeuw’. Die ambities formuleerde het eerste kabinet Rutte in de onderwijsparagraaf van zijn regeerakkoord. Hoe dit in het middelbaar beroepsonderwijs bereikt moet worden, is nader uitgewerkt in het actieplan Focus op vakmanschap. De maatregelen die het kabinet hierin voorstelt, vallen uiteen in drie categorieën: het verhogen van de onderwijskwaliteit, het verminderen van de complexiteit van de bve en het op orde brengen van de besturing en bedrijfsvoering van de instellingen.

Consequenties voor bedrijfsvoering

Ecbo-onderzoeker Louise van de Venne bespreekt in Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs de kabinetsmaatregelen met de meest verstrekkende consequenties voor de bedrijfsvoering op de instellingen. Aan de orde komen onder meer de gevolgen van de verhoging van de norm voor de onderwijstijd, het verkorten van opleidingsduur, het invoeren van prestatiebeloningen voor docenten, de beëindiging van de drempelloze instroming in niveau 2 en de invoering van een prestatiebox.

Vervolgonderzoek in 2013

Hoe reageren de instellingen op deze maatregelen en hoe absorberen zij mogelijke ongewenste effecten? De voorlopige bevindingen op deze vraag worden na een vervolgmeting in 2013 naar buiten gebracht. Als ‘nulmeting’ heeft Louise van de Venne relevante maatregelen geïnventariseerd. Zij werd hierin bijgestaan door een begeleidingsgroep met leden vanuit de instellingen, de MBO Raad en de wetenschappelijke wereld. Ook met het ministerie van OCW is van gedachten gewisseld.

Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone