Onderwijsnetwerken met resultaat

/Onderwijsnetwerken met resultaat
Onderwijsnetwerken met resultaat 2017-10-17T12:00:58+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Onderwijsnetwerken met resultaat

Naar effectieve netwerken in het onderwijs?

Auteur(s): Renée van Schoonhoven (Actis), Pieter Leenheer (Meso Magazine) en Marloes Keijzer (Actis)
Publicatiedatum: oktober 2012

Samenwerking tussen scholen maakt voor leerlingen de overstap van vmbo naar mbo, en van mbo naar hbo eenvoudiger. De lesstof sluit dan beter aan en het vervolgonderwijs weet meer over de leerling of student omdat relevante gegevens zijn overgedragen.

Samenwerken bevordert zo een doorlopende leerlijn, over de grenzen van één onderwijsinstelling. Om samen met andere instellingen schooloverstijgende doelen te halen participeren veel scholen in netwerken, in regionaal verband of over de grens van hun onderwijssector heen.

Effectieve samenwerking

De overheid heeft samenwerking in netwerken de afgelopen jaren gestimuleerd. Maar werkt het ook? Wat maakt samenwerking in onderwijsnetwerken effectief? En werkt het bereikte resultaat ook door in de school zelf?

Theorie en praktijk

Naar deze vragen heeft ecbo een verkennende studie laten verrichten. In de studie wordt de relevante literatuur over onderwijsnetwerken op een rij gezet. Ook worden de vragen met praktijkvoorbeelden beantwoord: een netwerk vmbo-mbo, een netwerk mbo-bedrijfsleven en een netwerk mbo-hbo.

Meer informatie?

De resultaten van de studie zijn samengevat in een handige factsheet Onderwijsnetwerken met resultaat, die is op te vragen via info@ecbo.nl o.v.v. bestelnummer A00700. Het uitgebreide onderzoeksrapport in de vorm van een verkennende studie kunt u hiernaast downloaden.

Onderwijsnetwerken met resultaat
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

604, 2018

Position Paper: Het potentieel van onderwijsteams wordt onderbenut

By | 6 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Position Paper: Het potentieel van onderwijsteams wordt onderbenut

Over de kwaliteit van het Amsterdamse mbo

Ecbo-onderzoekers Patricia Brouwer, Pieter Baay en Alieke Hofland zijn door de gemeente Amsterdam gevraagd een position paper te schrijven over de kwaliteit van het mbo, met een focus op opleidingsteams. De auteurs stellen dat er ruimte is voor verbetering, met name op het gebied van onderlinge samenwerking, onderzoekende houding en onderwijskundig leiderschap.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

By | 20 juli 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

By | 12 mei 2017|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email