Ondernemerschap in het mbo

Home / Portfolio / Ondernemerschap in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Ondernemerschap in het mbo

Een kleurrijk perspectief

Auteur(s): Wil van Esch, Régina Petit & Hester Smulders
Publicatiedatum: juli 2014

Deze studie, die in opdracht van de directie Integratie en Samenleving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) tot stand is gekomen, bespreekt wat ondernemerschap kan betekenen voor allochtone jongeren.

De werkloosheid onder jongeren, vooral onder allochtone jongeren, is hoog. Mede ingegeven door de economische crisis is het voor deze jongeren lastig zich een positie op de arbeidsmarkt te verwerven. Wel doen allochtone jongeren het steeds beter in het onderwijs. Zo is de laatste jaren het aantal hoger opgeleide jongeren fors toegenomen.

Kwetsbare positie

Op de arbeidsmarkt hebben allochtone jongeren nog een kwetsbare positie. Dit hangt onder andere samen met hun onderwijsloopbaan en beroepskeuze. Allochtone jongeren kiezen relatief vaker voor specifieke sectoren en beroepen waarvoor de perspectieven minder zijn.

Sociaal netwerk

Ook de vroege selectie die kenmerkend is voor het Nederlandse systeem, maakt dat de startpositie op de arbeidsmarkt voor allochtone jongeren anders is dan die van autochtone jongeren. Bovendien is voor het vinden van werk een sociaal netwerk van belang, iets waarover allochtone jongeren over het algemeen minder beschikken.

Ondernemerschap

Naast aandacht voor beroepskeuze, opleidingskeuze en het versterken van sociale netwerken is er voor deze groep mogelijk een kans in het ondernemerschap. Een keuze voor ondernemerschap betekent immers dat iemand in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien.

Literatuurverkenning

In dit onderzoek verkennen de onderzoekers literatuur over (etnisch) ondernemerschap. Ze brachten in kaart wat er bekend is over ondernemerschap onder allochtone jongeren en in hoeverre dit afwijkt van ondernemerschap onder autochtonen. Ook keken ze naar overheidsbeleid op (etnisch) ondernemerschap en de rol van het beroepsonderwijs.

De literatuurstudie is in een rondetafelbijeenkomst aan een aantal experts voorgelegd. Ze spraken met de onderzoekers over de kansen en beperkingen van ondernemerschap voor allochtone jongeren. De onderzoekers danken Mediha Sahin, Veronique Schutjens, Harry van den Tillaart, Jan Rath en Marc van der Meer van harte voor hun waardevolle inbreng.
Ondernemerschap in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500
Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Gerelateerd nieuws

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone