Ondernemerschap in het mbo

Home / Portfolio / Ondernemerschap in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Ondernemerschap in het mbo

Een kleurrijk perspectief

Auteur(s): Wil van Esch, Régina Petit & Hester Smulders
Publicatiedatum: juli 2014

Deze studie, die in opdracht van de directie Integratie en Samenleving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) tot stand is gekomen, bespreekt wat ondernemerschap kan betekenen voor allochtone jongeren.

De werkloosheid onder jongeren, vooral onder allochtone jongeren, is hoog. Mede ingegeven door de economische crisis is het voor deze jongeren lastig zich een positie op de arbeidsmarkt te verwerven. Wel doen allochtone jongeren het steeds beter in het onderwijs. Zo is de laatste jaren het aantal hoger opgeleide jongeren fors toegenomen.

Kwetsbare positie

Op de arbeidsmarkt hebben allochtone jongeren nog een kwetsbare positie. Dit hangt onder andere samen met hun onderwijsloopbaan en beroepskeuze. Allochtone jongeren kiezen relatief vaker voor specifieke sectoren en beroepen waarvoor de perspectieven minder zijn.

Sociaal netwerk

Ook de vroege selectie die kenmerkend is voor het Nederlandse systeem, maakt dat de startpositie op de arbeidsmarkt voor allochtone jongeren anders is dan die van autochtone jongeren. Bovendien is voor het vinden van werk een sociaal netwerk van belang, iets waarover allochtone jongeren over het algemeen minder beschikken.

Ondernemerschap

Naast aandacht voor beroepskeuze, opleidingskeuze en het versterken van sociale netwerken is er voor deze groep mogelijk een kans in het ondernemerschap. Een keuze voor ondernemerschap betekent immers dat iemand in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien.

Literatuurverkenning

In dit onderzoek verkennen de onderzoekers literatuur over (etnisch) ondernemerschap. Ze brachten in kaart wat er bekend is over ondernemerschap onder allochtone jongeren en in hoeverre dit afwijkt van ondernemerschap onder autochtonen. Ook keken ze naar overheidsbeleid op (etnisch) ondernemerschap en de rol van het beroepsonderwijs.

De literatuurstudie is in een rondetafelbijeenkomst aan een aantal experts voorgelegd. Ze spraken met de onderzoekers over de kansen en beperkingen van ondernemerschap voor allochtone jongeren. De onderzoekers danken Mediha Sahin, Veronique Schutjens, Harry van den Tillaart, Jan Rath en Marc van der Meer van harte voor hun waardevolle inbreng.
Ondernemerschap in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500
Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone