Ondernemerschap in het mbo

Home / Portfolio / Ondernemerschap in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Ondernemerschap in het mbo

Een kleurrijk perspectief

Auteur(s): Wil van Esch, Régina Petit & Hester Smulders
Publicatiedatum: juli 2014

Deze studie, die in opdracht van de directie Integratie en Samenleving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) tot stand is gekomen, bespreekt wat ondernemerschap kan betekenen voor allochtone jongeren.

De werkloosheid onder jongeren, vooral onder allochtone jongeren, is hoog. Mede ingegeven door de economische crisis is het voor deze jongeren lastig zich een positie op de arbeidsmarkt te verwerven. Wel doen allochtone jongeren het steeds beter in het onderwijs. Zo is de laatste jaren het aantal hoger opgeleide jongeren fors toegenomen.

Kwetsbare positie

Op de arbeidsmarkt hebben allochtone jongeren nog een kwetsbare positie. Dit hangt onder andere samen met hun onderwijsloopbaan en beroepskeuze. Allochtone jongeren kiezen relatief vaker voor specifieke sectoren en beroepen waarvoor de perspectieven minder zijn.

Sociaal netwerk

Ook de vroege selectie die kenmerkend is voor het Nederlandse systeem, maakt dat de startpositie op de arbeidsmarkt voor allochtone jongeren anders is dan die van autochtone jongeren. Bovendien is voor het vinden van werk een sociaal netwerk van belang, iets waarover allochtone jongeren over het algemeen minder beschikken.

Ondernemerschap

Naast aandacht voor beroepskeuze, opleidingskeuze en het versterken van sociale netwerken is er voor deze groep mogelijk een kans in het ondernemerschap. Een keuze voor ondernemerschap betekent immers dat iemand in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien.

Literatuurverkenning

In dit onderzoek verkennen de onderzoekers literatuur over (etnisch) ondernemerschap. Ze brachten in kaart wat er bekend is over ondernemerschap onder allochtone jongeren en in hoeverre dit afwijkt van ondernemerschap onder autochtonen. Ook keken ze naar overheidsbeleid op (etnisch) ondernemerschap en de rol van het beroepsonderwijs.

De literatuurstudie is in een rondetafelbijeenkomst aan een aantal experts voorgelegd. Ze spraken met de onderzoekers over de kansen en beperkingen van ondernemerschap voor allochtone jongeren. De onderzoekers danken Mediha Sahin, Veronique Schutjens, Harry van den Tillaart, Jan Rath en Marc van der Meer van harte voor hun waardevolle inbreng.
Ondernemerschap in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500
Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerde events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone