OECD review: Skills beyond School

Home / Portfolio / OECD review: Skills beyond School

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

OECD review: Skills beyond School

OECD Reviews of Vocational Education and Training

Auteur(s): OECD
Publicatiedatum:
november 2014

De Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) heeft de afgelopen jaren onder de noemer Skills beyond School aan een internationaal vergelijkende studie gewerkt. In opdracht van het ministerie van OCW heeft de OECD een review opgesteld voor Nederland. Ecbo heeft de OECD begeleid bij het veldwerk in Nederland en een achtergrondstudie verzorgd.

Skills beyond School is de opvolger van een eerdere OECD-studie, Learning for Jobs. Binnen het project Skills Beyond School wordt gekeken naar zogeheten postsecundaire beroepsopleidingen. Beroepsbeoefenaars leren hier specifieke vaardigheden die nodig zijn op de snel veranderende arbeidsmarkt. Naast Nederland zijn onder andere in Oostenrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Korea en de Verenigde Staten vergelijkbare reviews uitgevoerd. Op basis van twintig landenstudies is gelijktijdig met de Nederlandse review ook het syntheserapport verschenen.

Nederlandse review

De Nederlandse review heeft een iets andere insteek dan de andere landenstudies. Er wordt zowel gekeken naar het mbo als naar het ‘postsecondary’ beroepsonderwijs in Nederland (de mogelijkheden voor leven lang leren, bijvoorbeeld via de associate degree). De review beschrijft op basis van een grondige analyse de sterktes van en de uitdagingen voor het Nederlandse systeem van beroepsonderwijs en een leven lang leren.

Meer informatie

U kunt de Nederlandse review hieronder downloaden. Het syntheserapport en de deelstudies van andere deelnemende landen vindt u op de site van de OECD. Het achtergrondrapport dat Marc van der Meer (Tilburg University) en Hester Smulders (ecbo) schreven als voorbereiding voor het OECD-bezoek vindt u eveneens hieronder. Heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Hester Smulders.

Publicaties Skills beyond School

OECD review: Skills beyond School
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

110, 2016

Publiek-private samenwerking

1 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, Kennisverspreiding|Tags: , , |0 reacties

Column Rob Martens uit Dimensies 26 (oktober 2016)

Bedrijfsleven en onderwijs werken samen, ook in het mbo. Maar soms is publiek-private samenwerking ook schimmig.

Gerelateerde events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone