OECD review: Skills beyond School

Home / Portfolio / OECD review: Skills beyond School

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

OECD review: Skills beyond School

OECD Reviews of Vocational Education and Training

Auteur(s): OECD
Publicatiedatum:
november 2014

De Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) heeft de afgelopen jaren onder de noemer Skills beyond School aan een internationaal vergelijkende studie gewerkt. In opdracht van het ministerie van OCW heeft de OECD een review opgesteld voor Nederland. Ecbo heeft de OECD begeleid bij het veldwerk in Nederland en een achtergrondstudie verzorgd.

Skills beyond School is de opvolger van een eerdere OECD-studie, Learning for Jobs. Binnen het project Skills Beyond School wordt gekeken naar zogeheten postsecundaire beroepsopleidingen. Beroepsbeoefenaars leren hier specifieke vaardigheden die nodig zijn op de snel veranderende arbeidsmarkt. Naast Nederland zijn onder andere in Oostenrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Korea en de Verenigde Staten vergelijkbare reviews uitgevoerd. Op basis van twintig landenstudies is gelijktijdig met de Nederlandse review ook het syntheserapport verschenen.

Nederlandse review

De Nederlandse review heeft een iets andere insteek dan de andere landenstudies. Er wordt zowel gekeken naar het mbo als naar het ‘postsecondary’ beroepsonderwijs in Nederland (de mogelijkheden voor leven lang leren, bijvoorbeeld via de associate degree). De review beschrijft op basis van een grondige analyse de sterktes van en de uitdagingen voor het Nederlandse systeem van beroepsonderwijs en een leven lang leren.

Meer informatie

U kunt de Nederlandse review hieronder downloaden. Het syntheserapport en de deelstudies van andere deelnemende landen vindt u op de site van de OECD. Het achtergrondrapport dat Marc van der Meer (Tilburg University) en Hester Smulders (ecbo) schreven als voorbereiding voor het OECD-bezoek vindt u eveneens hieronder. Heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Hester Smulders.

Publicaties Skills beyond School

OECD review: Skills beyond School
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone