Neuromythen in het mbo

Home / Portfolio / Neuromythen in het mbo
Neuromythen in het mbo 2017-05-30T21:05:27+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Auteur(s): Mathilde van Gerwen (VU), Ingrid Christoffels (ecbo), Sanne Dekker (RUN) en Jelle Jolles (VU),
Publicatiedatum: maart 2017

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen meer en meer in aanraking met informatie over het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er vaak sprake is van zogenoemde ‘neuromythen’: uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

Onderzoek

Om de breinkennis in het mbo te testen is een vragenlijstonderzoek uitgevoerd bij bijna 500 roc-medewerkers verspreid over Nederland. Onderwerp was kennis en inzichten over hersenen en hersenfunctie die relevant kunnen zijn voor het onderwijs aan en het schools presteren van mbo-studenten. Deelnemers kregen een lijst van 30 stellingen voorgelegd, met de vraag die op waarheid te beoordelen. Negen van de 30 stellingen waren te beschouwen als een neuromythe. De deelnemers aan het onderzoek wisten niet dat het onderzoek betrekking had op hun kennis over neuromythen.

Resultaten

De resultaten laten zien dat het geloof in de neuromythen wijdverspreid is: 76% van de neuromythen werd door de deelnemers ten onrechte voor waar aangenomen. Dat gebeurde het vaakst bij neuromythen over ‘het belang van leerstijlen’, over ‘de linker- versus de rechterhemisfeer’ en over ‘de ontwikkeling van prefrontale schors bij tieners’. De gewone stellingen over de hersenen werden relatief goed beantwoord: 70 tot 80% correct.

Praktische betekenis

Dat mbo-professionals 5 van de 8 neuromythen – onjuiste generalisaties uit de wetenschap – voor waar aannemen heeft praktische betekenis. Het geloof in dergelijke neuromythen kan negatieve gevolgen hebben voor het professioneel handelen in de onderwijspraktijk. Daarom is een goede bijscholing voor docenten belangrijk. Met informatie over hersenen en gedrag die relevant is voor het onderwijs aan mbo-studenten.

Neuromythen in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2017-12-19T12:16:05+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

Gerelateerd nieuws

1601, 2018

Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

By | 16 januari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

Met lectoren en hoogleraren in gesprek over het beroepsonderwijs

Het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo) staat in het brandpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er veel onbekend over deze sector. Het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs schreef daarom een serie bijdragen aan ScienceGuide. Op 1 februari 2018 organiseert het netwerk samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs een debat over deze kennisuitwisseling.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

1912, 2017

Leergang mbo 2018

By | 19 december 2017|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang mbo 2018

Data, programma en praktische informatie

Op 20 maart 2018 start ecbo met een nieuwe editie van de Leergang mbo. De negentiende editie van deze jaarlijkse reeks biedt de deelnemers een dieper inzicht in de complexiteit van en de actuele ontwikkelingen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone