Neuromythen in het mbo

Home / Portfolio / Neuromythen in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Auteur(s): Mathilde van Gerwen (VU), Ingrid Christoffels (ecbo), Sanne Dekker (RUN) en Jelle Jolles (VU),
Publicatiedatum: maart 2017

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen in toenemende mate in aanraking met informatie die betrekking heeft op het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er veelvuldig sprake is van z.g. ‘neuromythen’. Daarbij gaat het om uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek in 2012 liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Het is niet duidelijk hoe de situatie is in het middelbaar beroepsonderwijs. Het mbo telt zo’n half miljoen over het algemeen jongvolwassen studenten. Het type onderwijs, dat aanmerkelijk verschilt van dat in het voortgezet onderwijs, is sterk praktijkgericht van aard. De vraag is dan ook: ‘zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

 

Onderzoek

Om de breinkennis in het mbo te testen is er een grootschalig vragenlijstonderzoek uitgevoerd bij bijna 500 roc-medewerkers verspreid over Nederland. Het gaat daarbij om kennis en inzichten over hersenen en hersenfunctie die relevant kunnen zijn voor het onderwijs aan en het schools presteren van mbo-studenten. Deelnemers kregen een lijst van 30 stellingen voorgelegd, met de vraag om die op waarheid te beoordelen. Alle vragen waren hersen-gerelateerd; negen ervan zijn te beschouwen als een neuromythe. De gegevens van acht daarvan zijn in dit verslag opgenomen. De deelnemers aan het onderzoek – allen roc-medewerkers – wisten niet dat het onderzoek betrekking had op hun kennis over neuromythen. De gegevens zijn geanalyseerd voor drie groepen van deelnemers, te weten a. docenten, b. instructeurs of begeleiders en c. onderwijsbeleidsmedewerkers of onderwijsbeleidsmanagers/bestuurders. In totaal zijn de gegevens van 408 deelnemers verwerkt.

Resultaten

De resultaten tonen aan dat het geloof in de neuromythen wijdverspreid is. Maar liefst 76% van de neuromythen werd door de deelnemers voor waar aangenomen. Meest voorkomend waren neuromythen over ‘het belang van leerstijlen’, over ‘de linker- versus de rechterhemisfeer’ en over ‘de ontwikkeling van prefrontale schors bij tieners’. De stellingen over de hersenen werden relatief goed beantwoord: 70 tot 80% correct. De prestaties van de drie groepen van deelnemers bleek nauwelijks te verschillen, afgezien van enkele verschillen in prestatie die afhankelijk zijn van leeftijd/ervaring en opleidingsniveau.

Praktische betekenis

Dat professionals in het middelbaar beroepsonderwijs vijf van de acht neuromythen – onjuiste generalisaties uit de wetenschap – voor waar aanneemt heeft praktische betekenis. Het geloof in dergelijke neuromythen brengt het professioneel handelen in de onderwijspraktijk namelijk potentieel in gevaar. Een goede bijscholing voor docenten – continuous education – op dit vlak is daarom wenselijk. Het accent dient daarbij te liggen op die kennis over hersenen-en-gedrag die belangrijk zijn voor het onderwijs aan mbo-studenten. Een dergelijke professionalisering kan het beroepsonderwijs ten goede komen.

Neuromythen in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen in toenemende mate in aanraking met informatie die betrekking heeft op het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er veelvuldig sprake is van z.g. ‘neuromythen’. Daarbij gaat het om uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek in 2012 liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Het is niet duidelijk hoe de situatie is in het middelbaar beroepsonderwijs. Het mbo telt zo’n half miljoen over het algemeen jongvolwassen studenten. Het type onderwijs, dat aanmerkelijk verschilt van dat in het voortgezet onderwijs, is sterk praktijkgericht van aard. De vraag is dan ook: ‘zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

2405, 2017

Flits! mei 2017 verschenen

24 mei 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! mei 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van mei (2017) is verschenen.

1805, 2017

Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

18 mei 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

Het effect van initiatieven in de school gericht op docentprofessionalisering en continue onderwijsverbetering

Het onderzoeksvoorstel “Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent” is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit driejarig onderzoek beoogt zicht te geven op de bijdrage van lopende initiatieven op mbo instellingen aan de ontwikkeling van een onderzoekende houding van docenten en opleidingsteams.

1505, 2017

Signaal! 5 verschenen

15 mei 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 5 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 5 van dit jaar (mei 2017) is verschenen.

Gerelateerd events

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni @ 13:30 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone